Naptár

2024. április 15–19..

Egyetemi Anyanyelvi Napok

2024. április 20..

Eötvös József Kárpát-medencei középiskolai szónokverseny

2024. április 24. – május 3..

A magyar nyelv hete

 

Tovább...

 

Nemzeti Kulturális Alap


Magyar Nyelvtudományi Társaság


Magyar Nyelvtudományi Társaság Magyartanári Tagozat


Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Szakmódszertani Központ


Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központ

Gyarmati Szabó Éva főszerk.

Mentor Magazin (Gaál Gabriella)

 

MŰSZAKI KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 1998–. 46 OLDAL

 

 

Oktatás – egészség – életmód

 

A Mentor Magazin 11 évvel ezelőtt indult útjára. Az alapítók a „Tanulni élethosszig” mottó jegyében legfőbb céljuknak azt tekintették, hogy a világra nyitott és a folyamatos önfejlesztést szem előtt tartó pedagógusoknak, a felsőoktatásban és a felnőttképzésekben részt vevő oktatóknak és hallgatóknak, a szülőknek, valamint a felnövekvő nemzedékért felelősséget érzőknek átfogó ismereteket nyújtsanak az oktatás világáról. A célkitűzés megvalósítása érdekében a magazin kiemelten foglalkozik: az egész életen át tartó tanulással; az oktatással, a neveléssel, a képzéssel; az egészséges életmóddal; a természeti és a kulturális értékek bemutatásával. Külön érdeme, hogy egyéni és közösségi példák, esetek, történetek leírásával érzékelteti, hogyan lehet a gondolkodást pozitív irányba elmozdítani.

A magazin témakörei, rovatai: aktuális kérdések, tudomány, innováció, tehetséggondozás, felnőttképzés, szakképzés, esélyegyenlőség, interjúk, EU‑kitekintő, pályázatok, ismertetők, szaktanácsok, programajánló, egészségszerviz, sport, szabadidő, életmód, önismeret, egyéni képzés, életre nevelő. A témák gazdagsága mellett a magazin jellemzője egy-egy kérdéskör többoldalú megközelítése. Ezt kívánja a recenzens érzékeltetni a 2009. év első négy számának bemutatásával.

A 2009/1. szám azzal a közismert ténnyel foglalkozik, hogy a válságban megváltoztak az élethelyzetek, a társadalom felnőtt tagjaira jellemző a bizonytalanság, az önkontroll, az önfegyelem hiánya, a viselkedési normák átértékelése, terjed a durvaság és az agresszivitás, ezzel negatív példát, mintát közvetítve a gyerekeknek és a fiataloknak. A Baj van! felkiáltással párhuzamosan felvetődnek a kérdések: Mi a megoldás? Mit tehetünk? A kérdésekre azonnal adható válaszok: fegyelem, biztonság, empátia, kompetenciafejlesztés, példakép, döntésképesség. Ezek a gondolatok a lapszámnak is szerves részét képezik.

Szablyár Anna felhívja a figyelmet Bernhard Bueb A fegyelem dicsérete című könyvére, amelyben a szerző a Boden-tó mellett 1920-ban alapított, ma nemzetközi bentlakásos elitiskolaként (Schule Schloss Salem) működő intézmény nevelési-oktatási tapasztalatait foglalja össze. A könyv a 2006-os megjelenése óta 14 kiadást élt meg, nem kis vitát kiváltva.

A Biztonságos Iskola című rovatban a diákokat, a pedagógusokat, az iskolát ért testi, lelki és szociális támadások megelőzésére és kivédésére pedagógusok, szülők és szakemberek által kidolgozott – az oktatási és kulturális miniszter által támogatott – feladatok megvalósításának eddigi tapasztalatairól nyilatkozik Tolnai József, a mozgalom koordinátora.

A válság megoldásának egyik záloga az empátiának, az emberek közötti kapcsolatok minőségének az alakítása. A pedagógiában erre számos lehetőség nyílik. A magazin az elsősegélynyújtást az alapműveltség részévé teszi, hivatkozva arra a felmérésre, amely szerint a magyar felnőtt lakosság kevesebb mint egy százaléka lenne képes segíteni baj esetén.

Ha el akarod érni a célt, feljebb irányozz! – tartja a közmondás. Hogy a cél elérhető, ezt Laki Balázs és Iványi Bernadett példája igazolja. Laki Balázs az ELTE elsőéves programtervező informatika szakos hallgatója kutatódiákként képviselte Magyarországot a Stockholm International Science Seminar tudományos programjain, és a látogatás keretében részt vett a Nobel-díj átadásának ceremóniáján. Iványi Bernadett ifjú, tehetséges, kezdő költőt Kovács József László mutatja be.

Ön hogyan dönt kritikus helyzetekben? – teszi fel a kérdést az újságíró. Gyorsan, meggondolatlanul, koncentráltan, kapkodva? A választ megadja a lap Életvezetés rovata.

 

Az esélyegyenlőség, a kisebbségek elfogadása, a természettudományos oktatás jelenlegi helyzete központi elemként jelenik meg az elméleti és a gyakorlati szakemberek körében. A témák megközelítését vállalja fel többek között a 2009/2. szám.

„Azt javasoljuk, ismét iktassuk be az iskolafenntartók sorába az államot” – idézi a lap Hiller István oktatási és kulturális minisztert, aki az esélyegyenlőség megteremtéséhez és a szegregáció visszaszorításához alkalmas eszköznek tekinti az állami közoktatási intézményeket. A tudósítás beszámol a terv megvalósításának körülményeiről.

A szegregáció kialakulásához nagymértékben hozzájárul, hogy a fiatalok mennyire toleránsak a kisebbségekkel szemben. Ismertetőt olvashatunk egy 2008-ban készült közvélemény-kutatás eredményeiről. A hatezer megkérdezett 9. és 11. osztályos fiatal a magánélet védelmét tartja a demokrácia legfontosabb feladatának, a kisebbségek jogainak megóvása az utolsó helyre került. Véleményüket erősen befolyásolja a felnőtt lakosság demokráciáról alkotott felfogása. Visszaszorult a társadalmi szolidaritás érzése, kevésbé toleránsak a megkérdezettek a cigányokkal, a románokkal, a szlovákokkal és a zsidókkal szemben. A megoldást kínálja a lap új rovata, a Szilencium, amely hiszi, hogy a szépre, a jóra és az igazságra törekvés sokak vágya. Szerkesztői Terentius gondolatát vallják: „Ember vagyok, semmi sem idegen tőlem, ami emberi.” Önmagunkhoz képest kell jobbnak lennünk – hirdeti Sári Zsuzsa Vásáry Tamás zongoraművésszel, karmesterrel készült interjújának címében. A neves művész beszél az oktatásról, a gyereknevelésről, sőt a csodagyerekség hátrányairól is.

 

Milyen iskolát szeretnének a gyerekek 2032-ben? A válaszokat a Mentor Magazin a 2009/3. számában foglalja össze egy hazánkban megrendezett nemzetközi konferencián elhangzottak alapján. Élmény, vidámság, az egyéniség hangsúlyozása, együttműködő tanárok, korszerű eszközök. A 12 európai ország 49 iskolájából érkezett 70 diák megfogalmazhatta volna azt az elvárást is, hogy segítséget kapjon a problémái megoldásához. Ezt nem tették, hiszen Federmayer Katalin Szabad út a problémák megoldásához című cikkében felhívja a figyelmet az „Erőszakmentes, egészségtudatos iskola” elnevezésű mozgalom új szolgáltatására, a zöldszámra. Az ingyenes számot hívhatják diákok, pedagógusok és szülők, ha tanácsra, felvilágosításra van szükségük. A külső segítség mellett a mentális egészség meghatározója, hogyan tudunk együtt élni önmagunkkal és másokkal. Reisz Mária Szociális kompetencia, a mindennapok sikerének záloga című írása átfogó képet nyújt ennek a kulcskompetenciának az értelmezéséről. A mentális egészség mellett a helyes táplálkozás is elengedhetetlen az egészséghez. Leopold Györgyi Közétkeztetés: a vendéglátás mostohagyermeke címmel közli Román Péterrel, a Magyar Vendéglátó Szövetség és a Junior Vendéglátó Zrt. elnökével készült interjúját, amelyből megtudjuk, hogyan lehet mindenki kedvére, korszerűen főzni.

 

A 2009/4. szám tartalmában ötvözi a tanév végi aktualitásokat és a nyári vakáció, pihenés és kikapcsolódás formáit. Az OKM Oktatási Hivatal forrásanyagaira építve ír a középiskolai továbbtanulás sajátosságairól, az érettségi időszak jellemzőiről, a főiskolára és az egyetemekre jelentkezőkről; tényszerűen, számadatokat nyújtva az olvasóknak.

Az elmúlt években sokat és sokszor olvashattuk és hallhattuk azt a tényt, hogy a gyerekek és a fiatalok nem szeretnek olvasni. Ezt cáfolja meg a lapban található, A diákok jelentős része szívesen olvas címmel közölt híradás. A Felvételi Információs Szolgálat és a Magyar Író Akadémia közös kutatásában háromezer középiskolás fiatalt kérdezett meg. A felmérés általános megállapításai: az aktuálisan olvasott könyvek listája a kötelező olvasmányokból áll; kedvelt olvasmányok a kaland-, a történelmi, a fantasztikus és a romantikus regények. A diákok az olvasás mellett alkalomszerűen foglalkoznak versírással, személyes témában blogvezetéssel.

Közismert tény, hogy az olvasás hozzájárul a helyes nyelvérzék fejlődéséhez. A tanulók által leírt szövegekben, tanulmányokban viszont sokféle modorosság fordul elő. Adamikné Jászó Anna Egészséges nyelvérzék című cikke szemléletes példákat mutat  be erre a jelenségre, amely tanulságos a pedagógusoknak és a diákoknak is. Ízelítőül az írás egyik példamondata: „Mi is jellemzi a pletykafészket? Karakteréhez hozzátartozik a jó emlékezőtehetség, no meg a jólértesültség fitogtatása, tényeket közöl, forgat ki, és kombinálja őket.”

A mai kor kihívásának megfelelően nemcsak az anyanyelv, hanem egy-két idegen nyelv elsajátítása is követelmény. Sokat és sokszor felmerül a kérdés, melyik a legjobb, a legeredményesebb, a leghatékonyabb módszer az idegen nyelv tanulásában. A magazin Tapasztalatok, módszerek rovata a dr. Makara György által megalkotott, Villámnak nevezett módszer öt jellemzőjét írja le, amelyek teljesen felforgatták a nyelvtanulási szokásokat. Melyek ezek? 1. Nem egynyelvű. 2. A szövegek nemcsak jelen idejű tőmondatok, hanem változatos igeidők, szituációk. 3. A nyelvtanuló kezdetben egyáltalán nem szerkeszt mondatokat. 4. A módszer felhasználja az alvás tudáskonszolidáló szerepét. 5. Szavakat és nyelvtani szabályokat alkalmaztat.

A nyári szünidő eltöltésének talán leghasznosabb módja idegen tájak, korok, emberek megismerése. A 2009/4. szám elkalauzol a Dél-Alföld három természeti és kulturális értékekben gazdag településére. Gyomaendrődöt tizenhat holtág szeli át. A Dévaványán kialakított Réhely Látogatóközpont 300 védett madarával, 110 védett növényével és túzokparkkal várja a családokat. Gyula történelmi emlékei és gyógyfürdője világhírű.

A szabadidő eltöltésének érdekes formája a kultúrák megismerése. Lélekmentő vándormozik címmel a kanadai és a magyar cigányok különös találkozásáról olvashatunk. Kanadában a Wapikoni Mobile segíti a kisebbségeket kultúrájuk megismerésében, identitásuk megtalálásában. Magyarországon a Vándormozi vállalkozik arra, hogy csökkentse a romákkal kapcsolatos előítéleteket, és megteremtse a roma és a nem roma társadalom közötti kommunikációt a művészet eszközeivel.

A szabadság lehetőséget nyújt a pedagógusok szakmai megújulására is. Ebben segítenek a szakmai, módszertani cikkek. A Kutdiákok rovat írása a változó értékek, globalizált erkölcsök kérdéskörét állítja a középpontba. Az agresszivitáskezelés és a demokratikus motiváció című interjú az aktív és a felelős állampolgárság új lehetőségeit tárja fel. A konfliktuskezelő módszerek rovatban két történet feldolgozása segíti a resztoratív technika megismerését.

Remélem, hogy ez a rövid bemutatás érzékelteti a Mentor Magazin széles körű témaválasztását, amely mindig a közvéleményt foglalkoztató kérdéseket elemez, a problémákra megoldásokat keres, mindezt közérthető stílusban.

 

 

Az írás szerzőjéről

 

Vissza az oldal tetejére

Vissza a 2009. 3. szám tartalomjegyzékéhez

Oldaltérkép                     Szerzőink figyelmébe                     © Magyar Nyelvtudományi Társaság, 2008–