Naptár

2024. április 15–19..

Egyetemi Anyanyelvi Napok

2024. április 20..

Eötvös József Kárpát-medencei középiskolai szónokverseny

2024. április 24. – május 3..

A magyar nyelv hete

 

Tovább...

 

Nemzeti Kulturális Alap


Magyar Nyelvtudományi Társaság


Magyar Nyelvtudományi Társaság Magyartanári Tagozat


Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Szakmódszertani Központ


Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központ

Jankay Éva

A médianyelv és az iskola

 

Kedves Olvasók!

 

Napjaink egyik leggyakrabban emlegetett „kórokozója” a média. Ugyanúgy félünk tőle, mint az atomenergiától, de nélküle már nem igazán tudnánk élni. Ha megkérdezünk bárkit a média mindennapi életünkben betöltött szerepéről, először valószínűleg a gyermekekre gyakorolt negatív hatását említi.

Tényleg ennyire kell féltenünk gyermekeinket a rájuk zúduló képi információáradattól? Be kell látnunk, hogy a média ma már megkerülhetetlen, szerves része a mindennapi életünknek. Valaha elsődlegesen az iskola biztosította a tudáshoz való hozzáférést. Mára a média megelőzte a pedagógusokat. Mire iskolába kerül a gyermek, hihetetlenül sok információ birtokába jutott már a tévéből, a rádióból és az internetről. Ez olyan tény, amely ellen nem keresztes hadjáratot kell indítanunk, hanem ki kell használnunk. Érdemes komolyan vennünk azt a közeget, amelyben a tanítványaink naponta elmerülnek. Meg kell őket tanítanunk elemezni, kritikusan befogadni azt a határtalan információmennyiséget, amellyel nap mint nap találkoznak, rá kell világítanunk a hatáskeltő eszközökre, a manipulációs szándékra.

Comenius írja az Orbis pictus előszavában: „Adatassék a Gyermekek kezeikbe, hadd gyönyörködtessék magokat a Képeknek megnézésével kedvek szerint, hogy azokat voltaképpen megismerhessék, még otthon is, minekelőtte az Oskolában elküldettetnének” (1). Ezzel a lehetőséggel azonban sem az iskolarendszer, sem a magyar tankönyv- és taneszközpiac nem tud mit kezdeni. Továbbra is hosszú, egybefüggő szövegeket adunk kézbe, az ábrák, a képek inkább csak illusztrálnak vagy magyaráznak. Nagy hiányossága a magyar nyelv oktatásának, hogy azokat a modern technikai eszközöket, amelyekhez sok iskola már hozzájutott, nem látták el a tanítást hatékonyabbá tevő szoftverekkel. A kommunikáció (és ezen belül a tömegkommunikáció) kiemelt helyen szerepel az utóbbi évtizedek tantervi előírásaiban. A diákok élvezik azokat az órákat, amelyeken a kommunikáció verbális és nonverbális eszközeinek gyakorlatával foglalkozunk. Hasznos lenne azonban egy olyan digitális tananyagcsomag, amelyben néhány perces, életszerű jelenetekhez kapcsolódnának a beszélt nyelv megértését célzó feladatok, továbbá lehetőség nyílna különböző kommunikációs szituációk elemzésére, és az arcjáték, a gesztusok, a szemkontaktus, a testtartás, a beszélők térbeli távolsága és a hangzó eszközök (hanglejtés, hangsúly stb.) középpontba állításával felismerhető lenne a beszélők társadalmi helyzete, egymáshoz való érzelmi viszonya. Egy ilyen – hétköznapi kommunikációt feldolgozó – tananyagcsomagnak további fejezete lehetne a tömegkommunikáció hatást keltő eszközeit bemutató, elemző digitális anyag. A médiaanalfabetizmus ugyanis kiszolgáltatottá teszi azt, aki nem tud szelektálni a rá zúduló információáradatból, aki nem veszi észre a manipulációs szándékot. Érdemes lenne itt is rövid „szövegekkel” foglalkozni: a befolyásolás módszerei jól szemléltethetők a reklámok vagy a híradók nyelvi és nem nyelvi eszközeinek elemzésével.

Látnunk kell azt is, hogy a média – miközben társadalmi normák, értékek és minták közvetítőjévé vált – jelentős mértékben befolyásolja a beszédkultúránkat, hiszen nyelvi mintát ad. A nyelvi változásokban egyre nagyobb szerepe van a tömegkommunikációnak. Egyetértek azokkal a nyelvészekkel, akik azt állítják, hogy a szlenges beszédmód mintájára létrejönni látszik egy szlenges írásmód is. A magyartanárra általában ijesztően hat a nyelv effajta változása, de a nyelvhasználat tudatosítása érdekében elsősorban éppen nekünk, magyartanároknak kellene ezekre az újabb jelenségekre odafigyelnünk, sőt fel-, illetve kihasználnunk őket. Érdemes a néha elriasztó, máskor bájosan játékos nyelvi megoldásokat megvitatnunk a tanítványainkkal. A hangvétel sajátosságait vizsgálhatjuk például a közszolgálati és a kereskedelmi csatornák egy-egy műsorának az összehasonlításával, a különböző médiaműfajok (időjárás-jelentés, hírek, gyermekprogramok, vetélkedő, krimisorozat stb.) műfaji konvencióinak elemzésével. Ehhez elegendő néhány rövidke, különböző csatornákról felvett részlet. Ha feladatnak adjuk egyes műfajok azonosítását a teletext vagy a műsorújság alapján, felismertethetjük, hogy bizonyos műfajok bizonyos idősávokat foglalnak el. A sokat szidott sorozatok is felhasználhatók bizonyos sztereotípiák felismertetésére. Különböző sorozatok rövid részletei alapján – a hangot elnémítva – kérhetjük diákjainkat, hogy a nem nyelvi jelekből kiindulva mutassák be minél részletesebben a szereplőket. Erre a célra kiválóan megfelelnek a helyzetkomikumra épülő sorozatok, az úgynevezett sitcomok jelenetei. A  felgyorsult beszédtempó és a szlengesedés mellett (megvezették, elviszi a balhét, borítékolni lehetne) sajátos nyelvi jelenség – ahogyan erre Takács Judit is utal A médianyelv „kereskedelmiesülése” című munkájában (2) – a PC ’politikailag korrekt’ nyelvhasználat. Ennek következtében lesz a médiában a ’buta’ szellemi téren kihívásokkal küszködő, az ’alacsony’ magasságában korlátozott, és csoda-e, hogy a kommunikál ige ’megmagyaráz’, ’másként mond el’, ’mellébeszél’ jelentésekkel bővült. Sajátos hajtása a nyelvi változásnak az elektronikus levelezésben megjelenő szleng, a jelentősen lerövidített szóalakok, az összevonások, a képi jelek (emotikonok). Aligha tagadható, hogy találhatók köztük szellemes és üde megoldások.

A nyelv hihetetlenül gyors és a nyelvrendszer szinte minden területére kiterjedő változása, amelynek az utóbbi egy-két évtizedben tanúi voltunk, nem hagyhatja érintetlenül a magyarórákat sem. Ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy a média világa a legkisebb gyermek számára is ismerős világ, és ebben a közegben a nyelvi és a képnyelvi vizsgálat is nagyobb hatásfokkal működik, mint a hagyományos nyelvtanórai keretek közepette. S talán miközben az új nyelvi alakokat vizsgálgatjuk, jobban megragadnak a régiek is, elmélyültebben tudatosíthatók a hagyományok, a nyelv általános szabályai és logikája.

 

                                                         Üdvözlettel:

 

Kecskemét, 2009. július 2.

 

                                                                                        Jankay Éva

                                                                                       magyartanár

 

Irodalom

(1) Comenius 1996. Orbis pictus. ERI Kiadó. Budapest.

(2) Takács Judit 2007. A médianyelv "kereskedelmiesülése".

     http://www.epa.oszk.hu/01500/01515/00002/pdf/07.pdf (2009. július 10.)

 

 

Az írás szerzőjéről

 

Vissza az oldal tetejére

Vissza a 2009. 3. szám tartalomjegyzékéhez

Oldaltérkép                     Szerzőink figyelmébe                     © Magyar Nyelvtudományi Társaság, 2008–