Scheuring Flóra

Beszámoló az V. Interaktív Tábla Konferenciáról

2010. október 1-jén és 2-án a Műszaki Kiadó ötödik alkalommal rendezte meg a nagysikerű Országos Interaktív Tábla Konferenciát. A szervezők és a kiállítók két napon át fogadták az érdeklődő pedagógusokat Károlyi István és Csekonics Margit grófi rezidenciájának impozáns épületében és a Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ számítógépes technikával felszerelt termeiben.

 



1. kép

A Károlyi-Csekonics-rezidencia interaktív tere

 

A péntek délutáni megnyitó után Pálos György operatőr tartott előadást, amelyben egészen új, szokatlan szemszögből láttatta az iskolát mint intézményt és magát az oktatást. Ezt követően Könczöl Tamás ismertette az eLearning-fejlesztéseket a közoktatásban és a felsőoktatásban, majd Főző Attila László bemutatta az eTanulás Szakmai Kollégium – IKT-műhely 2010 című előadását. Az előadások közben a rendezvény kiállítói termékbemutatókkal várták az érdeklődőket, a kiállított interaktív táblákat és a kiegészítőket bárki kipróbálhatta. A konferencia mindkét napján bemutatta termékeit az EuTrust Zrt., a Mimio termékek, a LSK Hungária Kft., a SMART Board termékek és a Studiorum Consulting Kft., a Promethean termékek forgalmazója. Emellett kiállítással várta az érdeklődőket az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. is. A rendezvény ideje alatt többek között a DNN, a Microsoft, a Magic-Wand Kft., a Stiefel és az Epson cégek várták az érdeklődőket a Károlyi–Csekonics-rezidencia aulájában.

 



2. kép

Termékbörze

 

A második rendezvénynapot Tari Annamária Y generáció című előadása nyitotta, amelyben a mai diákok, gyerekek megváltozott kommunikációs szokásaira, eszközhasználatára, a generációk közötti szakadék mélyülésére hívta fel a figyelmet. Mivel a mai kor gyermekei, diákjai a szabadidejük jelentős részét az internetes világban élik, megváltoztak a tanulás körülményei is, ezért nekünk pedagógusként alkalmazkodnunk kell az új kihívásokhoz. Ennek egyik módja, hogy kihasználjuk a technológia adta lehetőségeket. A pszichológus kiemelte: fontos, hogy a tanulási folyamat szórakoztató legyen. Ehhez a célhoz segítenek hozzá az interaktív tábla és kiegészítői, ezért használjuk őket bátran, ismerkedjünk meg a technika nyújtotta új lehetőségekkel.

A közel 400 vendég ezt követően 12 helyszín érdekes, színes programjai közül választhatott. Három kiállító, az LSK Hungária, a SMART Board termékek, az EuTrust, a Mimio termékek forgalmazója és az Educatio Kft. tartott egész nap előadásokat, a többi helyszínen kiscsoportos foglalkozások keretében ismerkedhettek meg az érdeklődők az interaktív tábla nyújtotta lehetőségekkel. A kreatív hétköznapok I. és II. szekcióiban pedagógusok mutatták be kollégáiknak, miként használják a gyakorlatban az interaktív táblát. Az ismertetett interaktív tananyagok a matematika, a fizika, a kémia, a biológia, a történelem, az angol, a német és az ének-zene tantárgyakhoz készültek.

 



3. kép

Egymás tanítása az interaktív táblával

 

A „Fogd és nyúzd” szekció előadásain elődleges szempont volt, hogy a látogatók kézbe tudják venni, kipróbálhassák a bemutatott eszközöket. Így megismerhették a Mimio szavazórendszereket, a SMART dokumentumkamerát, a MOBIlis interaktív tábláját, valamint további szoftvereket, felhasználói trükköket, tippeket kaptak a résztvevők. A Műszaki Kiadó szekciójában a kiadó újdonságait, az OK! könyveket a gyakorlat oldaláról mutatták be.

Nagyon sokan voltak kíváncsiak a Flash programozás szekcióra, ahol a program előadói kezdő és haladó szintű programozási technikákat ismertettek. Az ingyenes szoftverek és tartalmak szekciójában a pedagógusok megismerkedhettek a prezi.com online prezentációkészítő honlappal, a Microsoft oktatástámogató eszközeivel (WorldWide Telescope, Bing Maps, AutoCollage, Photo Story 3, Live Movie Maker, Songsmith, PhotoSynth, Kodu), a GIMP képszerkesztéssel, a GeoGebra-tartalommal, valamint a SMART TananyagPiaccal: „a digitális kincsesbányával”.

A Microsoft workshopszekciójában Microsoft eszközöket és szoftvereket mutattak be gyakorlati, kiscsoportos foglalkozáson. Az alkotás és a kommunikáció öröme témái köré építették az előadásokat, így ismertették a képeslapok, a videók, a 3D-s képek adta lehetőségeket, a Messenger, az online Pendrive és az ingyenes csoportwebek nyújtotta előnyöket. A szavazó- és feleltetőrendszerek gyakorlati bemutatóján ötletekkel, tippekkel gazdagodhattak az érdeklődők az interaktív táblákhoz használható mérési eszközökről. Juhász Gizella ismertette a mérés-értékelés jelentőségét a pedagógusok munkájában, majd ezek után a különböző szavazórendszerekkel ismerkedhettek meg a résztvevők. A Microsoft távegér, a SMART Response PE, a Proethean ActiVote, a QOMO és a SMART Response LE – mérés-értékelés óvodás vagy speciális nevelési igényű gyermekeknek szavazórendszerek jellemzőit, előnyeit mutatták be az előadók.

A három kiállítói előadáson korlátlan számú érdeklődő vehetett részt. Az EuTrust Zrt., a Mimio táblák forgalmazójának programjában angolórai nyelvtangyakorlást segítő feladatokat ismerhettek meg a résztvevők, majd interaktív irodalmi tananyagokat próbálhattak ki, ezt követően pedig a történelem és a földrajz tantárgyakhoz kapcsolódó tananyagokat tártak a forgalmazók az érdeklődők elé. Az Educatio Kft. programja a többi szekcióhoz hasonlóan nagyon színes, motiváló hatású volt. Többek között a Web 2.0 világáról, a Wikipédiáról, a digitális kompetencia fejlesztésének különböző lehetőségeiről, valamint az eTwinning programról tartottak előadást pedagógusok és módszertani szakértők.

A konferencia második napján tartotta bemutatóját az LSK Hungária, a SMART Board termékek forgalmazója. A prezentáció első felében a dokumentumkamera tulajdonságait, előnyeit mutatták be, kiemelve a Mixed Reality technológiát, vagyis a 3D-s interaktivitást. A technológia segítségével az interaktív táblán háromdimenziós kép jelenik meg, amelyet tetszőlegesen lehet forgatni. A digitális információ speciális kártyákon van elhelyezve, ha a kártyákat a dokumentumkamera alá tartjuk, a táblán háromdimenziós kép jelenik meg. Ezáltal szemléletesebb lehet egy csontváz vagy egy geometriai test bemutatása. A dokumentumkamera felhasználási lehetőségei az alábbiak: digitális írásvetítő, szkenner vagy digitális fényképezőgép, digitális mikroszkóp, digitális térbeli megjelenítő, digitális videokamera. Ezt követően a SMART Response termékcsaláddal, a szavazó- és feleltetőrendszerrel ismerkedhettünk meg. Bemutatták az óvodás vagy sajátos nevelési igényű tanulók számára készített szavazórendszert, a rövid választ befogadó szavazóeszközöket, a matematikai szimbólumokat is felismerő rendszert, valamint a tanulói laptopprogramot. Újdonságként szerepelt az a szavazórendszer, amelyben minden internetképes eszköz részt vehet, vagyis mobiltelefonnal vagy számítógéppel is működtethető a program, ezekkel az eszközökkel is lehet szavazni.

 



4. kép

A SMART óvodásoknak vagy sajátos nevelési igényű tanulóknak fejlesztett szavazórendszere

 

Komár Zsolt a Notebook szoftverben készített tananyagokhoz szolgált rendkívül inspiráló ötletekkel, tippekkel, trükkökkel, amelyeket földrajzórai tananyagok segítségével mutatott be. A hallgatók számára láthatóvá vált, hogy mennyi mindenre lehet használni az objektumanimáció és a táblázati cella adta lehetőségeket. Ezek után a tanulói laptopprogram jellemzőit részletezték, ennek létrehozásához első lépésként hálózatba kell kötni a számítógépeket, majd elindítani rajtuk a megfelelő szoftvert. Minden diáknak vagy csoportnak külön számítógépe van, amelyeken így más-más feladatokat kaphatnak, elősegítve a differenciált tanulást. A tanár üzeneteket tud írni az egyes tanulóknak vagy csoportoknak, letilthat bizonyos funkciókat, vagy segítséget nyújthat, ha a diákok elakadtak a feladat készítése közben, vagyis egyfajta szervező szerepben jelenik meg.

 



5. kép

Komár Zsolt előadása a legújabb SMART Notebook ötletekről

 

Ezt követően Nánássy Edina a SMART referenciaiskola-program előnyeit ismertette. A program azokat az iskolákat ismeri el a referenciahálózat tagjaként, amelyek magas színvonalon alkalmazzák az IKT-eszközöket, emellett a SMART termékek használatában megszerzett tapasztalataikat szívesen megosztják az érdeklődőkkel. Ezekben az iskolákban a tanárok elkötelezettek, ismerik, használják az interaktív táblát, valamint tanácsot adnak más iskolákból érkező pedagógusoknak és ügyintézőknek, akik azt szeretnék megtudni, hogyan érdemes ezt a technológiát sikeresen bevezetni az oktatásba. Eddig 9 + 2 ilyen iskola van Magyarországon, szerepel közöttük óvoda és általános iskola, valamint felsőoktatási intézmény (az ELTE BTK Szakmódszertani Központja) is. Ezután a Notebook szoftver 10.6-os típusába beépülő matematikai eszköztár adta lehetőségeket mutatták be, természetesen elsősorban a matematika- és fizikaórai alkalmazásuk előnyére rávilágítva. Az előadás-sorozat végén Leveli András a SMART osztálytermi szoftvercsomagját, ezek előnyeit, újszerűségét ismertette.

A program zárásaként a Műszaki Kiadó Egy tanórám interaktív táblával címmel meghirdetett pályázatának az eredményhirdetésére került sor, majd a résztvevők közt a kiállítók által felajánlott értékes tombolanyereményeket sorsolták ki, ennek fődíja egy Promethean táblarendszer volt.

A résztvevők száma és érdeklődése azt mutatta, hogy szükség van ilyen típusú konferenciára, ahol a pedagógusok megismerkedhetnek az interaktív táblával kapcsolatos új ötletekkel, módszerekkel, termékekkel, valamint ki is próbálhatják a táblákat, a szavazórendszereket, a kamerákat. A barátságos hangulat, a sokféle témát feldolgozó, bemutató kiscsoportos szekciók pedig hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az interaktív táblát nem használó pedagógus is kedvet kapjon a tábla kínálta lehetőségek megismeréséhez, a rendszeres felhasználók pedig újabb módszereket, lehetőségeket ismerjenek meg.

Scheuring, Flóra: A report on the 5th Conference on Interactive Board

 

 

Az írás szerzőjéről

 

Vissza az oldal tetejére

Vissza a 2010. 4. szám tartalomjegyzékéhez    

Oldaltérkép                     Szerzőink figyelmébe                     © Magyar Nyelvtudományi Társaság, 2008–