Eötvös József Kárpát-medencei középiskolai szónokverseny
Tisztelt Kollégák!
Levelemben az idén már 15. alkalommal megrendezett Országos középiskolai illemtani csapatversenyt szeretném bemutatni, amely változatos nevelési céljaival számos anyanyelvi készséget is fejleszt. A verseny szervezője a Győri Szolgáltatási Szakképzési Centrum Pálffy Miklós Kereskedelmi Szakképző Iskolája.
1999-ben Leszkovich György, a győri Kereskedelmi Szakképző Iskola igazgatója úgy gondolta, hogy a kereskedelmi iskolákban tanulók képzésében a viselkedéskultúra, az illemtan és a kommunikáció tanítása is helyet érdemelne. Megfelelő szakemberek segítségével az iskola kidolgozta egy heti kétórás tantárgy anyagát olyan feladatokkal színesítve, amelyekben az általános viselkedéskultúra elemeit is gyakorolni lehetett. A tanulók alapvető kommunikációs elemeket tanulva közelebb kerültek a kereskedelem gyakorlatához, de a képzés hangsúlyt fektetett az erkölcsi nevelésre is. A verseny gondolata a tanulói igények megjelenésével született meg, ám a mi iskolánk tanulói nem vehetnek részt benne, mert velük, rajtuk próbáljuk ki a feladatokat, gyakorlatokat, játékokat.
A verseny szervezésére felkért pedagógus, Mayer Zoltán szavaival élve: „Sokszor lehet hallani, hogy mi, magyarok, kilógunk a sorból az illemtani ismereteinket illetően. Igen hamar kiderült számomra, hogy ez a terület mennyire elhanyagolt, szerettem volna a fejlesztést felgyorsítani. Célom a középiskolás korosztály felkészítése az illemtani kérdésekben való elméleti és gyakorlati eligazodásra, a viselkedéskultúra fejlesztésére, az önnevelés szükségességének a megláttatására, a hivatali viselkedés alapelemeinek elsajátítására”.
Ilyen motivációkkal és néhány felkészülési év után, megnyerve a Megyei Pedagógiai Intézet erkölcsi támogatását, a Pálffy Miklós Kereskedelmi Középiskola és annak Diákönkormányzata nevében 2001-ben kiírtuk az első kétfordulós megyei illemtani középiskolai versenyt Győr-Moson-Sopron megye összes középiskolája számára, amelyet 2002 tavaszán bonyolítottunk le. A versenykiírásra 23 iskolából 35 csapat jelentkezett, és jelent meg az első fordulón. A nagyfokú érdeklődés láttán természetesen a következő tanévre is kiírtuk a versenyt, de akkor már a Megyei Pedagógiai Intézet hivatalos megyei tanulmányi versenyeként, a 2003/2004. tanévben pedig régiós versenyként, 6 környező megye középiskolás tanulói részére. A következő tanévben már országos versenyt szerveztünk, a 2005/2006-os alkalomhoz pedig elnyertük az Oktatási Minisztérium szakmai támogatását, amelyet azóta is magunkénak mondhatunk (ma: Emberi Erőforrások Minisztériuma). Tapasztalatunk szerint, ha egy adott tantárgyból tanulmányi versenyt rendeznek, az feltétlenül emeli annak komolyságát, sőt lehetséges, hogy éppen ettől válik elfogadhatóvá a szülők és a diákok számára. Az illemtant azóta sok iskolában tantárgyszerűen tanították 2013-ig, felelésekkel, dolgozatírásokkal és – természetesen – gyakorlatok elvégzésével.
A viselkedéskultúra fejlesztése évtizedeken keresztül elhanyagolt területe volt a pedagógiának. Felméréseink szerint a 14–19 éves korosztályt kifejezetten érdekli a téma, és a diákok azt is tudják, hogy kevés ismerettel rendelkeznek. A versenyre való felkészülésben a tanulók többsége motivált, hiszen érdekes, változatos feladatok várhatók, a megadott szakirodalom (Sille István 2008. Illem, etikett, protokoll. Akadémiai Kiadó. Budapest) a gyakorlatban jól hasznosítható ismereteket nyújt. Iskolánk tantermi ellátottsága, aulája és felszereltsége alkalmas a színvonalas verseny lebonyolítására, és az iskolában működő Pedagógiai Alkotóműhely tanárai lelkesen végzik a tervező-szervező-kivitelező munkát. Egy ilyen verseny anyagi eszközöket is igényel. Szponzorokat keresve közel 30 levelet küldtünk különböző cégeknek, amelyekről feltételeztük, hogy érdeklődnek a téma iránt. Az első évben egyetlen – elutasító – válasz érkezett. A többi cég viszont hallgatásával is igazolta, hogy kifejezetten szükséges lenne az illemtani alapképzés, vagyis megerősítettek minket a téma fontosságában. Nagy örömünkre szolgál, hogy az eltelt évek során egyre több támogatót nyertünk meg a versenynek. Jelenleg az egyik legnagyobb támogatónk a Kereskedők a Jövőért Keri Alapítvány.
A verseny első, iskolai válogatója során kialakított háromfős csapatok a második fordulóban egy 90 perces vegyes tesztet töltenek ki. Ez a forduló elsősorban azt a célt szolgálja, hogy a döntőre csak a tájékozottabbak maradjanak, és ne legyenek nagy különbségek a csapatok között a felkészültségüket tekintve. Elméleti tudása alapján 10 csapat jut tovább a győri döntőbe. Iskolánk honlapján megadjuk a csapatok részletes pontozási összesítőjét és a döntő forduló fontosabb témáit. A harmadik forduló, vagyis a döntő, tulajdonképpen egy „show-műsor”, ahol a csapatok és a meghívott előadók teszik érdekessé a programot a tanulók és a közönség számára is. A verseny nem csupán eggyel több tanulmányi verseny, hanem ráirányítja az oktatás irányítóinak a figyelmét a téma fontosságára, és a tapasztalatokat felkínálva lehetőséget teremt arra, hogy a viselkedéskultúrát több középiskolában tanítsák tantárgyszerűen, valamint általános motivációt jelenthet a téma iránt érdeklődőknek. A zsűri elnöke minden évben Sille István, aki első néhány versenyünk idején Szarajevóban volt külgazdasági attasé, most pedig a felsőoktatásban tevékenykedik.
A 2015/2016-os tanévben a verseny 15. jubileumára 57 csapat jelentkezését fogadtuk Soprontól Tiszaújvárosig, Debrecentől Tapolcáig. Az írásbeli forduló idén először online zajlott, a tesztet a Redmenta oldal segítségével állítottuk össze. A döntőbe most is a legjobb tíz csapat került. Az áprilisi döntőt nem a versengés, hanem a jó hangulatú játék jellemezte, változatos feladatokkal. A verseny témája az általános illemszabályok ismerete volt, az alapvető kommunikációs készségek alkalmazása a gyakorlatban, jártasság a társasági alkalmak szokásaiban, elvárásaiban. A sok-sok villámkérdés, a különböző retorikai és kommunikációs feladat (bemutatkozás, köszöntők szerkesztése és elmondása) mellett olyan gyakorlatok szórakoztatták a versenyzőket és a kísérő tanárokat, mint a terítési és az öltözködési hibák felismerése, az alkalomhoz és a személyhez illő virágcsokor kiválasztása, a társastáncok és az alkoholmentes koktélok felismerése vagy az „illemtani licit” játékpénzzel. A leglátványosabb feladat az volt, amikor a csapatoknak a győri színház hivatásos színészei által bemutatott jelenetekben kellett észrevenniük és kijavítaniuk minél több illemtani hibát.
Úgy gondoljuk, hogy már azért is megérte fáradozni, ahogyan a diákok megjelentek a versenyeken, ahogyan viselkedtek, ahogyan beszéltek. Illemtudók, szerények, mégis határozottak, magabiztosak, jókedvűek, kedvesek és felkészültek voltak. Célunk, hogy minél többen minden helyzetben ilyenek legyenek. Az új tanévben is várjuk a csapatok jelentkezését az ország bármelyik középiskolájából.
Tisztelettel:
Győr, 2016. május 20.
Grábits Mária
történelem–orosz szakos középiskolai tanár
Győri Szolgáltatási Szakképzési Centrum
Pálffy Miklós Kereskedelmi Szakképző Iskolája
A cikk letölthető pdf-formátumban, oldalszámozással.