Naptár

2024. április 15–19..

Egyetemi Anyanyelvi Napok

2024. április 20..

Eötvös József Kárpát-medencei középiskolai szónokverseny

2024. április 24. – május 3..

A magyar nyelv hete

 

Tovább...

 

Nemzeti Kulturális Alap


Magyar Nyelvtudományi Társaság


Magyar Nyelvtudományi Társaság Magyartanári Tagozat


Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Szakmódszertani Központ


Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központ

Major Éva

Tanulás az osztálytermen túl. A ReadWriteThink.org című honlap ismertetése

 

A 2002 áprilisában alapított ReadWriteThink.org (Olvass, írj, gondolkodj) elnevezésű honlap a Nemzetközi Olvasási Társaság (International Reading Association, IRA), az amerikai Angoltanárok Nemzeti Egyesülete (National Council of Teachers of English, NCTE) és a Verizon Alapítvány szakmai partnerkapcsolatából született. Legfőbb céljuk, hogy ingyenes internetes tartalmak segítségével megismertessék a tanárokat és a diákokat a legszínvonalasabb anyagokkal, valamint olvasási, nyelv- és irodalomtanítási gyakorlatokkal.

A honlap nemrég új oldallal gyarapodott, amelynek neve: Beyond the Classroom (Az osztálytermen túl: http://www.readwritethink.org/beyondtheclassroom/summer/). Célja, hogy iskolán kívüli, szórakoztató, olvasással kapcsolatos tevékenységeket ajánljon a 4–18 éves korosztály számára. De találhatók itt könyvajánlók, könyvlisták, olvasónaplók, könyvismertető podcastok, videók tanároknak és szülőknek egyaránt; mindezek segíthetik a diákokat a nyári szünet minél tartalmasabb eltöltésében.

Az oldal anyagai elsősorban a gyerekek életkora szerinti csoportosításban jelennek meg négy kategóriában: 4–8, 8–11, 11–14 és 14–18 éves korig ajánlanak különböző gyakorlatokat, de természetesen a tevékenységek jellege (pl. podcast, interaktív eszközök, könyvek) szerint is kereshetünk megfelelő elfoglaltságot.

A bevezető a szülőknek elmagyarázza, hogy mennyire fontos az olvasás a személyiségfejlődés és az önmegismerés szempontjából. Ezért van szükség arra, hogy a gyerekek folyamatosan olvassanak, különös tekintettel a hosszú nyári szünetre. A fiatalok számára alapvető, hogy a körülöttük élőket minél gyakrabban lássák írni, olvasni, és az olvasottak közös megbeszélése se maradjon el.

Ha az oldalon bármelyik korosztályt kiválasztjuk, és rákattintunk, alapvetően négyféle újabb tevékenységforma közül választhatunk: írni-olvasni tudást segítő játékok, gyakorlatok; könyvlisták; podcastok és videók; interaktív eszközök. Ezeken kívül minden korosztálynál megjelenik az Olvasási feljegyzések rovat. Ebben egy-egy előre gyártott lap található (a különböző életkorok igényei szerint változó formában), amelyet a diákok minden elolvasott könyvről vagy cikkről kitölthetnek (szerző, illusztrátor, mikor olvastad, mennyire tetszett stb.). Így pontosabb emlékük marad a nyári olvasmányaikról.

Példaként kiemelve egy-egy gyakorlatot a tevékenységformák közül, először a 4–8 éveseknek szánt „ábécéskönyv-írást” említeném. A feladat elején a szülő vagy a felnőtt a gyerekkel együtt összeállít egy listát a nyárral kapcsolatos szavakból. Ezek között lehetnek földrajzi nevek, kedvenc nyári ételek, nyári szórakozások stb. Amint elkészült a lista, a szavak első betűjét húzzuk alá, és mondja is ki a kisgyerek. Ezután vagy fejből vagy a speciális „ábécérendező” segítségével (ezt az interaktív komputeres eszközt kifejezetten gyerekek számára fejlesztették ki, és szintén megtalálható a honlapon) rakjuk ábécésorrendbe a szavainkat. Ha az „ábécérendezőt” használjuk, akkor egy-egy szó automatikusan külön oldalra kerül, de ezt természetesen magunk is elrendezhetjük így. A gyerekek a szó alá rajzolhatnak, illetve a kicsit nagyobbak mondatokat alkothatnak a szavakkal. Az ábécéskönyvet egész nyáron vezethetik, majd ha elkészült, könyv alakúra formálhatják, és borítót is tervezhetnek hozzá. A gyakorlat leírásán kívül egy minta is található az oldalon, egy már elkészült ábécéskönyv, amelyet egy valószínűleg 4-5 évesnél nem idősebb gyermek készíthetett.

A könyvlisták több népszerű kötet felsorolását is tartalmazzák, amelyek közül talán a legérdekesebb a Gyerekek választása elnevezésű projekthez kapcsolódik. 1974 óta minden évben összeáll egy – szülők és gyerekek számára is megbízhatóan használható – könyvlista a Nemzetközi Olvasási Társaság (IRA) és a Gyermekek Könyvtanácsa (Children’s Book Council) jóvoltából. Körülbelül tízezer 5 és 13 éves kor közötti gyermek ajánlása alapján, a legnagyobb gyermekkönyvkiadók támogatásával nevezik meg az első 100 legnépszerűbb könyvet.

A következő tevékenységi forma, amely az oldalt gazdagítja, a podcasting (magyar megfelelője tudomásunk szerint még nincs a szónak, ezért egyelőre így használjuk). A podcast lehetővé teszi hanganyagok közzétételét az interneten úgy, hogy a felhasználók feliratkozhatnak az adott anyag újdonságait tartalmazó feltöltésekre, s ezeket az anyagokat aztán saját céljaikra felhasználhatják. A feltöltések általában mp3-as állományok. Ez az új műfaj lehetővé teszi, hogy otthon előállított „rádióműsorok" kényelmesen elérhetővé váljanak a világhálón bárki számára, de hallhatunk ezen a kereten belül például egy beszélgetéssorozatot is Csevegés könyvekről címmel. Egy lelkes és hozzáértő, kisiskolásokat tanító irodalomtanár beszélget szerzőkkel, gyerekekkel és szülőkkel a gyermekirodalom legjobb alkotásairól. A könyvajánlásokon kívül az olvasmányok feldolgozását segítő játékos gyakorlatok is elhangzanak.

Az oldalnak ugyanezen a részén videofelvételeket is találunk. A tinédzserek számára (11–18 évesek) például az egyik ajánlott gyakorlat az, hogy készítsen ki-ki interjút saját családtagjaival az olvasási szokásaikról. Ehhez kapcsolódik egy videó, amelyben egy apa segít a 13-14 éves fiának megtervezni az édesanyjával készülő interjút, továbbá írásban is találnak az oldalon ide vonatkozó tanácsokat.

Az utolsó tevékenységi forma, amely említésre érdemes, az interaktív eszközök használata; ezek az eszközök minden korosztály számára nagy számban megtalálhatók a honlapon. Általában a számítógéphez kapcsolódó speciális eszközökről van szó, amelyek az órai munka kiegészítéseként nyújtanak lehetőséget a diákok számára az írás és az olvasás, illetve az ehhez kapcsolódó tevékenységek gyakorlására. Minden egyes ilyen eszközhöz részletes leírás és „használati útmutató” tartozik, amely egyértelmű eligazítást nyújt az érdeklődő gyerekeknek, a szülőknek, illetve a tanároknak egyaránt.

A sokféle ötletes program közül nehéz csupán egyet kiválasztani. Található itt többek között keresztrejtvény-készítő, életrajzíró, CD- és DVD-borító-tervező, grafikus térképkészítő vagy képregénytervező eszköz is. Mégis kiemelném az Idővonal című játékot, amely segít a gyerekeknek egy-egy történet, eseménysor megtervezésében vagy egy speciális esemény előkészítésében. A programba egymás után be kell írni egy-egy bejegyzést, amely az események dátumát, pontos idejét és rövid leírását, jellemzését tartalmazza. Majd mindez megjelenik egy idővonalon, amelyen az események sorrendje változtatható. Így vizuálisan könnyebb a tervezés vagy egy-egy olvasmány történetének a felidézése.

Reméljük, ez a rövid ismertetés meggyőzte az olvasót arról, hogy az újonnan létrehozott internetes oldal szerkesztői valóban mindent megtettek azért, hogy vonzóvá és a mai gyerekek számára is könnyen elérhetővé tegyék az olvasást, sőt a hozzá kapcsolódó tevékenységeket is. A játékok, a gyakorlatok és az eszközök használatának pontos, alapos leírásai csakúgy, mint az igényes beszélgetések a videókon, valamint a podcastok biztosítják a megjelenő tartalmak megfelelő színvonalát. Annak ellenére, hogy az anyagok elsősorban az amerikai tantervek kiegészítéseként jöttek létre, bátran használhatók, adaptálhatók a magyar diákok számára is.

 

 

 

Az írás szerzőjéről

 

Vissza az oldal tetejére

Vissza a 2008. 3–4. szám tartalomjegyzékéhez

Oldaltérkép                     Szerzőink figyelmébe                     © Magyar Nyelvtudományi Társaság, 2008–