Naptár

2023. április 27–29..

AHEA – American Hungarian Educators Association

 

Tovább...

 

Nemzeti Kulturális Alap


Magyar Nyelvtudományi Társaság


Magyar Nyelvtudományi Társaság Magyartanári Tagozat


Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Szakmódszertani Központ


Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központ

Obrusánszky Borbála főszerk.

Modern Iskola (Nagy Dezső)

 

OKTATÁS-MÓDSZERTANI MAGAZIN. GEOPRESS ZRT.

 

  Miért a Modern Iskolával?

 

 

Új folyóirat jelent meg a hazai piacon, amely – bár már egy ideje jelen van – talán mégsem keltett akkora feltűnést, mint amilyet megérdemelne sokszínűségével, szakmai igényességével és színvonalával. Ennek a rövid ismertetésnek az a célja, hogy felkeltse az érdeklődést, és egyben kedvet is ébresszen az olvasásához. A folyóirat a Modern Iskola című oktatás-módszertani szaklap, amely figyelemmel kíséri a hazai oktatás problémáit, tájékoztat az aktuális újdonságokról, a sikerrel alkalmazott új módszerekről (pl. a Classmate PC használatáról), az oktatás fejlesztésével kapcsolatos lehetőségekről, a megvalósuló pályázatokról és projektekről.

Kikhez szól a Modern Iskola?

A folyóirat az oktatás világának valamennyi szereplőjét megszólítja, sokféle témát feldolgozva, körbejárva, mégpedig egy meghatározott nézőpontból – ez pedig az informatika alkalmazása az oktatásban és a pedagógiában.

A lap kiadója kihasználja a modern technika adta lehetőségeket, így a kiadvány többféle csatornán keresztül is eljuthat hozzánk. Ezek egyike a szaklap, amely a hagyományos, papíralapú megjelenést biztosítja, a másik az internetes honlap (www.moderniskola.hu), amely a digitális hozzáférést teszi lehetővé. Ezeken kívül a folyóirat a Duna Televízió műsorában is jelen van, jóllehet pillanatnyilag szünetel a tévés szereplése. A folyóirat – a fórumoknak, valamint a rendezvényszervezésnek  köszönhetően – olyan tudásbázist alakított ki, amely jól felhasználható az oktatási szakemberek (elsősorban tanárok, tanítók, egyetemi oktatók) számára, a televíziós műsor és az internetes honlap témái (oktatás-módszertani megközelítések, iskolákat is érdeklő gazdasági témák, üzemeltetés) azonban nemcsak számukra, hanem a szülőknek, sőt a fiataloknak, a középiskolai tanulóknak, valamint az egyetemi hallgatóknak is értékes adatokat, ismereteket nyújthatnak.

Az informatikával támogatott pedagógiai innovációk eredményeit, tapasztalatait rendszerezetten, magas szakmai színvonalon, mégis érdekesen és érthetően közvetíti a lap a pedagógusoknak, akik így könnyen beépíthetik ezeket a mindennapi pedagógiai munkájukba. A cikkeket szakértők és gyakorló tanárok bevonásával készítik a szerkesztők. A kiadvány kifejezett célja az, hogy a pedagógiai innovációk eredményeinek és tapasztalatainak terjesztésével folyamatos újításokra, az új módszerek és eszközök használatára ösztönözze a tanárokat. Az egész szerkesztőgárda igyekszik jó kapcsolatokat ápolni és aktívan együttműködni azokkal a szervezetekkel, amelyek az európai uniós projektek, programok terjesztésével, koordinálásával foglalkoznak. Ez garancia arra, hogy a folyóiratban közölt információk pontosak és jól felhasználhatók.

Kik készítik a lapot?

A főszerkesztő Obrusánszky Borbála, az értékesítésért B. Tóth Bora felel, a marketing- és terjesztési vezető Tóth Klára, az olvasószerkesztő Tarján Vera, a tervezőszerkesztő munkáját pedig Kiss Gergely végzi. Valamennyien arcképpel mutatkoznak be az olvasónak a lap bevezető részében.

Melyek a folyóirat főbb jellemzői?

1. Egyedi minőség (nyomdai, tördelési és egyéb szempontból) a pedagógiai témájú kiadványok piacán.

2. A legátfogóbb tematika, amely mégis áttekinthető, mert alapvetően egy konkrét témakör köré szerveződik.

3. Mindig aktuális témák, új megközelítések, elemzések jelennek meg benne.

4. Az egyetlen olyan pedagógiai kiadvány Magyarországon, amely tapasztalt, erős kiadói háttérrel rendelkezik. Ezért a szaklapok kiadásában az elmúlt másfél évtizedben nagy sikereket ért el. Országosan 12 000 példányban ingyenesen terjesztik, ez lefedi a hazai oktatás közel összes intézményét.

Melyek a folyóirat fontosabb tartalmi pillérei?

1. Informatika az oktatásban

– Informatikával támogatott pedagógiai módszerek, újítások, lehetőségek.

– Meglévő digitális tartalmak a közoktatásban.

– Továbbképzés(ek).

2. Jó példák és lehetőségek – segítség, „mankó” a mindennapok problémáihoz

– „Best practice” – a gyakorlatból vett, alkalmazott jó példák bemutatása Magyarországon.

– Európai példák, együttműködések.

3. Nagyító – elemzések mindenkinek

– Közelkép.

– Esettanulmányok.

4. Kitekintő

– Hátrányos helyzetűek integrálása.

A Modern Iskola oktatás-módszertani szaklap állandó rovatai

Fókusz: az aktuális témakör elemzése, interjúk, körképek segítségével, például szakképzési előrejelzések, innovatív tanárok közösségi fóruma, szükség van-e diplomára, európai oktatási célok stb.

Mozaik: hírek, érdekességek, információk az oktatás világából (pl. informatika, oktatási termékbörze).

Közoktatás: szakcikkek, elemzések, iskolabemutatások, módszertani tippek. Tanárfórum, például hulladékhasznosítás, innovációs lehetőségek. Itt leginkább a projekt- és a kooperatív módszer ismertetése keltheti fel a figyelmet. Hasznos tippeket kapunk a pályaválasztásról, elképzeléseket a jövő iskolájáról és az Intel oktatási víziójáról, ismertetőt a tudományt népszerűsítő Kutatók Éjszakájáról. Különösen érdekes lehet az Így oktattok ti című mozaik, amely mindig egy konkrét iskolát mutat be.

Felsőoktatás: szakcikkek, elemzések, kutatások, konferenciák, műhelytanulmányok, interjúk. Különösen érdekfeszítőek a versenyképesség felméréséről és az állásbörzékről szóló részek. (Szó esik például a bölcsészettudományok válságáról, avagy radikális változásáról.)

Szakképzés: a szakképzés új módszerei, informatikával támogatott megoldások, előrevivő példák, tananyagok, disszeminációk – megismerhetjük a jó szakembert, a szakmunkást mint a jövő gazdaságának zálogát.

Aktuális: fontos, az oktatáshoz szorosan kapcsolódó témák elemzése, konferenciaprogramok, pályázati lehetőségek, programajánlók, élethosszig tartó tanulás, a tolerancia problémája stb.

Mindezek mellett mivel foglalkozik még a Modern Iskola? Érdemes egy pillantást vetni a tematikus mellékletekre. A lényegük egy-egy kiemelt, fókuszban álló téma feldolgozása körülbelül 12–16 oldalban. Így például körkép az Európai Unió oktatási rendszereiről, az oktatás pénzügyi hátteréről, a tanévkezdésről, az energiagazdálkodásról, a természettudományok helyzetéről, a szakképzés problémáiról és ezek európai uniós megoldásairól. A szeptemberi számban az iskolakezdésről, az októberiben a pénzügyi tudatosságról, a decemberiben pedig az e-learningről (információs és kommunikációs technikák) szóló írásokat olvashattunk. További tervezett témák: biztonságos iskola, egészségtudatosság, szakképzés. A lap munkatársai új rovatok megjelentetését is tervezik, például: egészségtudatosság (prevenció), fogyasztóvédelem, az iskolák üzemeltetése, disszemináció.

Konferenciák, versenyek – néhány példa

A World Skills (Calgary) szeptember 1–7-én zajlott le. A szaklap angol nyelvű kiadványt készít a magyar szakképzés helyzetéről, illetve a versenyzőkről, valamint összefoglalót a versenyről (DVD formájában). Ezt kiküldi a szakképzésben részt vevő iskoláknak, szakembereknek. (Tavaly az Euro Skills versenyről is készítettek összefoglaló filmet és CD-t.)

Komplex szolgáltatást is biztosít a lap (rendezvényszervezés, sajtómegjelenés, kiadványkészítés, például a Dél-budai Térségi Integrált Szakképző Központ nyertes EU-s pályázatához kapcsolódó négy rendezvényhez).

Stratégiai partnereikkel (pl. az Educatio Kht.-vel) részt vesznek az Educatio Kiállításon (tavaly a kiállítás hivatalos szakmai lapja voltak). Emellett megjelennek a Nemzeti Tankönyvkiadó és a Microsoft szakmai rendezvényein, konferenciáin is, folyamatosan fejlesztik a Modern Iskola weboldalát, készítik a Modern Iskola oktatási tévémagazint.

A fentiekből jól látható, milyen sokrétű a szaklap tevékenysége, és mennyire sokféleképpen tájékoztatja az olvasóit, akár nyomtatott, akár elektronikus formában olvassák azt. Jó szívvel tudom ajánlani valamennyi (magyar)tanár kollégámnak, mert biztos vagyok benne, hogy jelentősen megkönnyíti az eligazodást az aktuális szakmai kérdésekben.

 

 

Az írás szerzőjéről

 

Vissza az oldal tetejére

Vissza a 2009. 4. szám tartalomjegyzékéhez

 

 

Oldaltérkép                     Szerzőink figyelmébe                     © Magyar Nyelvtudományi Társaság, 2008–