Naptár

2023. április 27–29..

AHEA – American Hungarian Educators Association

 

Tovább...

 

Nemzeti Kulturális Alap


Magyar Nyelvtudományi Társaság


Magyar Nyelvtudományi Társaság Magyartanári Tagozat


Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Szakmódszertani Központ


Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központ

Scheuring Flóra

Beszámoló az V. Interaktív Tábla Konferenciáról

2010. október 1-jén és 2-án a Műszaki Kiadó ötödik alkalommal rendezte meg a nagysikerű Országos Interaktív Tábla Konferenciát. A szervezők és a kiállítók két napon át fogadták az érdeklődő pedagógusokat Károlyi István és Csekonics Margit grófi rezidenciájának impozáns épületében és a Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ számítógépes technikával felszerelt termeiben.

 



1. kép

A Károlyi-Csekonics-rezidencia interaktív tere

 

A péntek délutáni megnyitó után Pálos György operatőr tartott előadást, amelyben egészen új, szokatlan szemszögből láttatta az iskolát mint intézményt és magát az oktatást. Ezt követően Könczöl Tamás ismertette az eLearning-fejlesztéseket a közoktatásban és a felsőoktatásban, majd Főző Attila László bemutatta az eTanulás Szakmai Kollégium – IKT-műhely 2010 című előadását. Az előadások közben a rendezvény kiállítói termékbemutatókkal várták az érdeklődőket, a kiállított interaktív táblákat és a kiegészítőket bárki kipróbálhatta. A konferencia mindkét napján bemutatta termékeit az EuTrust Zrt., a Mimio termékek, a LSK Hungária Kft., a SMART Board termékek és a Studiorum Consulting Kft., a Promethean termékek forgalmazója. Emellett kiállítással várta az érdeklődőket az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. is. A rendezvény ideje alatt többek között a DNN, a Microsoft, a Magic-Wand Kft., a Stiefel és az Epson cégek várták az érdeklődőket a Károlyi–Csekonics-rezidencia aulájában.

 



2. kép

Termékbörze

 

A második rendezvénynapot Tari Annamária Y generáció című előadása nyitotta, amelyben a mai diákok, gyerekek megváltozott kommunikációs szokásaira, eszközhasználatára, a generációk közötti szakadék mélyülésére hívta fel a figyelmet. Mivel a mai kor gyermekei, diákjai a szabadidejük jelentős részét az internetes világban élik, megváltoztak a tanulás körülményei is, ezért nekünk pedagógusként alkalmazkodnunk kell az új kihívásokhoz. Ennek egyik módja, hogy kihasználjuk a technológia adta lehetőségeket. A pszichológus kiemelte: fontos, hogy a tanulási folyamat szórakoztató legyen. Ehhez a célhoz segítenek hozzá az interaktív tábla és kiegészítői, ezért használjuk őket bátran, ismerkedjünk meg a technika nyújtotta új lehetőségekkel.

A közel 400 vendég ezt követően 12 helyszín érdekes, színes programjai közül választhatott. Három kiállító, az LSK Hungária, a SMART Board termékek, az EuTrust, a Mimio termékek forgalmazója és az Educatio Kft. tartott egész nap előadásokat, a többi helyszínen kiscsoportos foglalkozások keretében ismerkedhettek meg az érdeklődők az interaktív tábla nyújtotta lehetőségekkel. A kreatív hétköznapok I. és II. szekcióiban pedagógusok mutatták be kollégáiknak, miként használják a gyakorlatban az interaktív táblát. Az ismertetett interaktív tananyagok a matematika, a fizika, a kémia, a biológia, a történelem, az angol, a német és az ének-zene tantárgyakhoz készültek.

 



3. kép

Egymás tanítása az interaktív táblával

 

A „Fogd és nyúzd” szekció előadásain elődleges szempont volt, hogy a látogatók kézbe tudják venni, kipróbálhassák a bemutatott eszközöket. Így megismerhették a Mimio szavazórendszereket, a SMART dokumentumkamerát, a MOBIlis interaktív tábláját, valamint további szoftvereket, felhasználói trükköket, tippeket kaptak a résztvevők. A Műszaki Kiadó szekciójában a kiadó újdonságait, az OK! könyveket a gyakorlat oldaláról mutatták be.

Nagyon sokan voltak kíváncsiak a Flash programozás szekcióra, ahol a program előadói kezdő és haladó szintű programozási technikákat ismertettek. Az ingyenes szoftverek és tartalmak szekciójában a pedagógusok megismerkedhettek a prezi.com online prezentációkészítő honlappal, a Microsoft oktatástámogató eszközeivel (WorldWide Telescope, Bing Maps, AutoCollage, Photo Story 3, Live Movie Maker, Songsmith, PhotoSynth, Kodu), a GIMP képszerkesztéssel, a GeoGebra-tartalommal, valamint a SMART TananyagPiaccal: „a digitális kincsesbányával”.

A Microsoft workshopszekciójában Microsoft eszközöket és szoftvereket mutattak be gyakorlati, kiscsoportos foglalkozáson. Az alkotás és a kommunikáció öröme témái köré építették az előadásokat, így ismertették a képeslapok, a videók, a 3D-s képek adta lehetőségeket, a Messenger, az online Pendrive és az ingyenes csoportwebek nyújtotta előnyöket. A szavazó- és feleltetőrendszerek gyakorlati bemutatóján ötletekkel, tippekkel gazdagodhattak az érdeklődők az interaktív táblákhoz használható mérési eszközökről. Juhász Gizella ismertette a mérés-értékelés jelentőségét a pedagógusok munkájában, majd ezek után a különböző szavazórendszerekkel ismerkedhettek meg a résztvevők. A Microsoft távegér, a SMART Response PE, a Proethean ActiVote, a QOMO és a SMART Response LE – mérés-értékelés óvodás vagy speciális nevelési igényű gyermekeknek szavazórendszerek jellemzőit, előnyeit mutatták be az előadók.

A három kiállítói előadáson korlátlan számú érdeklődő vehetett részt. Az EuTrust Zrt., a Mimio táblák forgalmazójának programjában angolórai nyelvtangyakorlást segítő feladatokat ismerhettek meg a résztvevők, majd interaktív irodalmi tananyagokat próbálhattak ki, ezt követően pedig a történelem és a földrajz tantárgyakhoz kapcsolódó tananyagokat tártak a forgalmazók az érdeklődők elé. Az Educatio Kft. programja a többi szekcióhoz hasonlóan nagyon színes, motiváló hatású volt. Többek között a Web 2.0 világáról, a Wikipédiáról, a digitális kompetencia fejlesztésének különböző lehetőségeiről, valamint az eTwinning programról tartottak előadást pedagógusok és módszertani szakértők.

A konferencia második napján tartotta bemutatóját az LSK Hungária, a SMART Board termékek forgalmazója. A prezentáció első felében a dokumentumkamera tulajdonságait, előnyeit mutatták be, kiemelve a Mixed Reality technológiát, vagyis a 3D-s interaktivitást. A technológia segítségével az interaktív táblán háromdimenziós kép jelenik meg, amelyet tetszőlegesen lehet forgatni. A digitális információ speciális kártyákon van elhelyezve, ha a kártyákat a dokumentumkamera alá tartjuk, a táblán háromdimenziós kép jelenik meg. Ezáltal szemléletesebb lehet egy csontváz vagy egy geometriai test bemutatása. A dokumentumkamera felhasználási lehetőségei az alábbiak: digitális írásvetítő, szkenner vagy digitális fényképezőgép, digitális mikroszkóp, digitális térbeli megjelenítő, digitális videokamera. Ezt követően a SMART Response termékcsaláddal, a szavazó- és feleltetőrendszerrel ismerkedhettünk meg. Bemutatták az óvodás vagy sajátos nevelési igényű tanulók számára készített szavazórendszert, a rövid választ befogadó szavazóeszközöket, a matematikai szimbólumokat is felismerő rendszert, valamint a tanulói laptopprogramot. Újdonságként szerepelt az a szavazórendszer, amelyben minden internetképes eszköz részt vehet, vagyis mobiltelefonnal vagy számítógéppel is működtethető a program, ezekkel az eszközökkel is lehet szavazni.

 



4. kép

A SMART óvodásoknak vagy sajátos nevelési igényű tanulóknak fejlesztett szavazórendszere

 

Komár Zsolt a Notebook szoftverben készített tananyagokhoz szolgált rendkívül inspiráló ötletekkel, tippekkel, trükkökkel, amelyeket földrajzórai tananyagok segítségével mutatott be. A hallgatók számára láthatóvá vált, hogy mennyi mindenre lehet használni az objektumanimáció és a táblázati cella adta lehetőségeket. Ezek után a tanulói laptopprogram jellemzőit részletezték, ennek létrehozásához első lépésként hálózatba kell kötni a számítógépeket, majd elindítani rajtuk a megfelelő szoftvert. Minden diáknak vagy csoportnak külön számítógépe van, amelyeken így más-más feladatokat kaphatnak, elősegítve a differenciált tanulást. A tanár üzeneteket tud írni az egyes tanulóknak vagy csoportoknak, letilthat bizonyos funkciókat, vagy segítséget nyújthat, ha a diákok elakadtak a feladat készítése közben, vagyis egyfajta szervező szerepben jelenik meg.

 



5. kép

Komár Zsolt előadása a legújabb SMART Notebook ötletekről

 

Ezt követően Nánássy Edina a SMART referenciaiskola-program előnyeit ismertette. A program azokat az iskolákat ismeri el a referenciahálózat tagjaként, amelyek magas színvonalon alkalmazzák az IKT-eszközöket, emellett a SMART termékek használatában megszerzett tapasztalataikat szívesen megosztják az érdeklődőkkel. Ezekben az iskolákban a tanárok elkötelezettek, ismerik, használják az interaktív táblát, valamint tanácsot adnak más iskolákból érkező pedagógusoknak és ügyintézőknek, akik azt szeretnék megtudni, hogyan érdemes ezt a technológiát sikeresen bevezetni az oktatásba. Eddig 9 + 2 ilyen iskola van Magyarországon, szerepel közöttük óvoda és általános iskola, valamint felsőoktatási intézmény (az ELTE BTK Szakmódszertani Központja) is. Ezután a Notebook szoftver 10.6-os típusába beépülő matematikai eszköztár adta lehetőségeket mutatták be, természetesen elsősorban a matematika- és fizikaórai alkalmazásuk előnyére rávilágítva. Az előadás-sorozat végén Leveli András a SMART osztálytermi szoftvercsomagját, ezek előnyeit, újszerűségét ismertette.

A program zárásaként a Műszaki Kiadó Egy tanórám interaktív táblával címmel meghirdetett pályázatának az eredményhirdetésére került sor, majd a résztvevők közt a kiállítók által felajánlott értékes tombolanyereményeket sorsolták ki, ennek fődíja egy Promethean táblarendszer volt.

A résztvevők száma és érdeklődése azt mutatta, hogy szükség van ilyen típusú konferenciára, ahol a pedagógusok megismerkedhetnek az interaktív táblával kapcsolatos új ötletekkel, módszerekkel, termékekkel, valamint ki is próbálhatják a táblákat, a szavazórendszereket, a kamerákat. A barátságos hangulat, a sokféle témát feldolgozó, bemutató kiscsoportos szekciók pedig hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az interaktív táblát nem használó pedagógus is kedvet kapjon a tábla kínálta lehetőségek megismeréséhez, a rendszeres felhasználók pedig újabb módszereket, lehetőségeket ismerjenek meg.

Scheuring, Flóra: A report on the 5th Conference on Interactive Board

 

 

Az írás szerzőjéről

 

Vissza az oldal tetejére

Vissza a 2010. 4. szám tartalomjegyzékéhez    

Oldaltérkép                     Szerzőink figyelmébe                     © Magyar Nyelvtudományi Társaság, 2008–