Bondzsér Zita

Tehetségháló a tehetséggondozás szolgálatában

 

A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet sikeresen pályázott a Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) keretében kiírt 3.4.4/B/08/2-KMR Országos Tehetségsegítő Hálózat kialakítása pályázaton a Pont ÉRTED, pont VELED, pont NEKED. Érték-tehetség-siker című projekttel. A projekt célja az, hogy hozzájáruljon a tehetséggondozás és -fejlesztés már létező, jól bevált gyakorlatának a kiszélesítéséhez egy együttműködésen alapuló hálózat működtetésével, multiplikátori program kidolgozásával, rendezvényszervezéssel és ezek népszerűsítésével. A projekt megvalósítását dr. Gyarmathy Éva, az MTA Pszichológiai Kutatóintézet tudományos főmunkatársa, az ELTE egyetemi tanára szakértői tevékenységével segítette. A projekt szakmai vezetője Bondzsér Zita, tehetségfejlesztési szakértő volt.

 

 

1. ábra

Bondzsér Zita, a projekt szakmai vezetője

 

A projekt keretében öt konferenciát szerveztünk. A projektnyitó rendezvényre az intézet munkatársait, az iskolai tehetséggondozás koordinátorait, valamint a diákokat hívtuk meg, és tájékoztattuk a meghívottakat magáról a projektről, illetve a tehetséggondozó programokról. A záró rendezvényen közzétettük az elért eredményeket. Két országos hálózatépítő konferenciát is meghirdettünk, ezeken összesen 106 fő vett részt. Továbbá a Fővárosi Pedagógiai Napok keretében tehetséggondozást segítő műhelyfoglalkozást szerveztünk a hálózatépítés céljával, ezen az iskolák tehetséggondozást segítő koordinátorait látta vendégül az intézet. A projektben 30 órás akkreditált továbbképzésként négy tanfolyamot bonyolítottunk le 55 pedagógus részvételével.

 

 

2. ábra

Pedagógus-továbbképzés a projekt keretében

 

2011 szeptemberében és októberében a projekt szakmai vezetője a Magyar Géniusz Projektirodával közösen tizenkét, egyenként tízórás tehetséggondozást segítő képzést is meghirdetett összesen 138 pedagógus részvételével. A képzéseket a FAT akkreditálta. Az intézet továbbá 2011 júniusában két tanfolyam akkreditációját adta be az Oktatási Hivatalhoz. Ezek célja a multiplikátorképzés volt, és a következő címekkel jelentek meg:

– Tehetséggondozást segítő hálózatépítés pedagógusok részére;

– Tehetséggondozást segítő multiplikátorképzés.

Április 30-án Tehetségnapot rendeztünk nagy sikerrel, ezen – a reményeket felülmúlva – közel 1200 fő vett részt.

 

 

3. ábra

Tehetségnap

 

A Tehetségnapon kreativitást fejlesztő programsorozatokat hirdettünk meg, továbbá az MFPI által szervezett 8 országos és 29 fővárosi tanulmányi verseny díjazott tanulóit köszöntöttük az ünnepélyes díjátadáson.

Intézetünk tradicionális versenyei között kiemelt helyet foglalnak el a magyar nyelv ápolását támogató  tanulmányi versenyek, közöttük a „Szép magyar beszéd” verseny a középfokú intézmények tanulói számára, az „Édes anyanyelvünk” országos nyelvhasználati verseny, valamint az Implom József helyesírási verseny.

A Tehetségnapon a tanulók fejlesztését szolgáló programokat és előadásokat is hirdettünk:

– Nevetős muzsika, zenepedagógiai előadás (előadó: dr. Pap János egyetemi docens, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem);

– Tehetségfejlesztés a zenepedagógiában (előadó: Halmos Béla);

– Hagyományőrzés és a múzeum szerepe a tehetségfejlesztésben (előadó: Koltay Erika);

– A farestaurálás művészete (előadó: Rostás Árpád, vándorasztalos ősi művész).

A Néprajzi Múzeum épülete adott otthont ezen a napon az intézet országos szervezésű versenyének, a „Tiszán innen – Dunán túl” országos népdaléneklési minősítőverseny országos döntőjének (szakmai vezető: Varga Ferenc pedagógiai szakértő).

A kreativitást fejlesztő programok a következők voltak:

– Kreativitást fejlesztő népi játékok (Pöcök Egyesület);

– „Tehetséges vagyok?” Tehetséges vagyok J;

– Kreativitást és önismeretet fejlesztő játékok (szakmai vezető: Fótiné Németh Margit);

– Tánc-zene-vizualitás az artistaművészetben (az Artista Szakközépiskola diákjainak előadása);

– „Robotok tánca” (az Egressy Gábor Informatikai Szakközépiskola diákjainak előadása);

– „Észpörgető” logikai játékok bemutatása, kipróbálása (szakmai vezető: Málnási Gábor, pályaválasztási szaktanácsadó);

– Vedd át a dalt! Közös dalszerzés (szakmai vezető: Csillag Ferenc, pedagógiai szakértő);

– Tárlatvezetés A magyar nép hagyományos kultúrája címmel (szakmai vezető: Koltay Erika múzeumpedagógus).

 

 

4. ábra

Kreativitást fejlesztő foglalkozás

 

2011. március 10-én a tehetséggondozást segítő hálózati partnereinkkel, a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskola és Szakiskolával, az Egressy Gábor Két Tannyelvű Műszaki Szakközépiskolával és a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézettel közösen szerveztük azt a drogprevenciós előadást, amelyet a Kolibri Családi Színház művészei adtak elő. Április 6-án hátrányos helyzetű tehetséges tanulók részére tehetségük kibontakozását és személyiségük fejlődését segítő tréninget szerveztünk Fótiné Németh Margit szakpszichológus vezetésével.

2011. április 7-én kreativitást fejlesztő tréningre hívtunk meg hátrányos helyzetű, tehetséges tanulókat. A tanulók kis csoportokban vettek részt a szakpszichológusok által tartott foglalkozásokon Fótiné Németh Margit vezetésével. A projektben 70 tanulót vontunk be a fejlesztésbe, az önszerveződésben részt vevő tehetséges fiatalok száma is meghaladta a 20 főt.

A projekt időszaka alatt folyamatosan zajlott a hálózatépítés, ennek keretében együttműködési megállapodások megkötésére került sor. A TÁMOP 3.4.4/B program célkitűzéseit a projekt vezetői folyamatosan szakmai konferenciák keretében terjesztették, például az Egressy Gábor Szakközépiskola Tehetségnapján, Bonyhádon az Evangélikus Gimnázium által szervezett Tehetségnapon, valamint minden olyan továbbképzésen, amelyet a tehetséggondozás körében szerveztek. A projekt eredményei különböző honlapokon, a Budapesti Nevelőben és az MFPI Hírlevelében kaptak sajtónyilvánosságot.

Elkészült az intézet tehetségfejlesztést és -gondozást segítő honlapja is, amelyre azóta is folyamatosan kerülnek fel anyagok (www.tehetseghalo.hu). A programba a társadalmi és a gazdasági szereplőkkel kialakított együttműködés keretében öt, összesen további 408 ezer forint támogatást sikerült bevonni az alábbi támogatók közreműködésével: Műszaki Könyvkiadó (Kozma András igazgató); Oxford University Press (Jobbágy Ilona igazgató); Hueber Verlag (Szász Andrea ügyvezető); Pearson Longman (Szabó Péter igazgató); Regional English Language Office, RELO (Harshbarger, Lisa K.).

Megjelent öt tehetséggondozást segítő módszertani kiadvány is: a történelem, a német nyelv, az informatika az általános iskolák, valamint a középiskolák részére, továbbá a kémia témakörében. Az elkészült kiadványok térítésmentesen letölthetők pdf-formátumban a következő linken: http://www.tehetseghalo.hu/kiadvanyok.

Az intézet 2011. december 7-én a Pont ÉRTED, pont VELED, pont NEKED. Érték-tehetség-siker a tehetségesekért, a tehetségfejlesztésért TÁMOP-3.4.4/B-08/2/KMR-2009-0030 című projekt fenntartása céljából a Fővárosi Pedagógiai Napok programsorozat keretében sikeres konferenciát szervezett a tanulmányi és tehetséggondozó versenyek szervezői részére. A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet szakmai partnereivel együttműködve nemcsak ennek a projektnek a megvalósításával, hanem egész tevékenységével is a tehetséggondozást szolgálja. 

Bondzsér, Zita: Talent network at the service of gifted education

 

Az írás szerzőjéről

 

Vissza az oldal tetejére

Vissza a 2011. évi 4. szám tartalomjegyzékéhez 

Oldaltérkép                     Szerzőink figyelmébe                     © Magyar Nyelvtudományi Társaság, 2008–