Naptár

2024. április 15–19..

Egyetemi Anyanyelvi Napok

2024. április 20..

Eötvös József Kárpát-medencei középiskolai szónokverseny

2024. április 24. – május 3..

A magyar nyelv hete

 

Tovább...

 

Nemzeti Kulturális Alap


Magyar Nyelvtudományi Társaság


Magyar Nyelvtudományi Társaság Magyartanári Tagozat


Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Szakmódszertani Központ


Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központ

Csekő Györgyi

Az Innovatív Pedagógus Konferencia és az első MIE Expert találkozó

A nyulak is Hatvanban!

 

Muszáj rövid vallomással kezdenem: el kell mondanom, hogy miért kedvelem az Olvasói levél rovatot. Tetszik az, hogy vagy olyan tényekről, eseményekről értesít, amelyek közérdekűek, hasznos információt közvetítenek, vagy olyan problémákkal szembesít, amelyekbe magam is egyre sűrűbben belebotlok. S hogy ki veti mindezt papírra, annak oka van: maga az élmény vagy a formálódó vélemény súlya kényszerítheti ki ezt az emberből. Ilyen szándékkal szeretném megosztani az A nyanyelvápolók olvasókörével a március 19-i, szombati hatvani kirándulást, méghozzá azzal a céllal, hogy ne csak a program legyen ismert, hanem merjen ki-ki belevágni a konferencián bemutatott szoftverek használatába, könnyítse meg, korszerűsítse általuk a pedagógiai munkáját.

Napjainkban már valamennyi diák és pedagógus számára ingyenesen elérhető a Microsoft Office 365 Program a Tisztaszoftver Program bővítésével, és bárki számára letölthető az o365.educatio.hu oldalról. Mit kínálnak ezek a szoftverek? A MIE-program, vagyis a Microsoft Innovatív Pedagógus Program megannyi jó gyakorlat bemutatását: a tablettel tanulást, a LearningApps tankockákat, a Kahoot! oldalt, a Redmentát, a varázslást a PowerPointtal, a SMART Notebook szoftver bemutatását, a ClassDojót, az eTwinninget, az Okosportált, a Promethean táblát a halmozottan sérült diákok fejlesztésére stb.

Bizonyára nem csak én érzem azt, hogy egyre gyorsabban kell futnom ahhoz, hogy helyben maradjak. Nos, hála a Microsoft Magyarország Kft.-nek, ők felkarolták a hazai pedagógustársadalom IKT-tudását és -tudatlanságát, majd Washington és Lisszabon után márciusban Budapesten és Hatvanban meghívott előadókkal bemutatták, hogyan lehet, kell, kellene használnunk a mindennapi oktatásban a modern digitális technikát. Én is éreztem, az az idő már lejárt, hogy mellkasomra feszítve lapozgatom, „szemléltetem” a tananyaghoz kapcsolódó művészeti alkotásokat. Ennyi eszköz között muszáj léteznie egy olyannak, amelyre magam is rábólintok. Így történt.

Természetesen a lehető leginnovatívabb pedagógusok jöttek el Hatvanba az Innovatív Pedagógus Konferenciára, az első MIE Expert találkozóra előadni, hogy megmutassák az érdeklődő laikusoknak, mi mindent lehetne a napi felkészülésbe értelmesen, hatékonyan belebűvészkedni, aztán készségszintre emelni, eszközt szerezni és később – már onlinefüggőségünket elérve – mindent automatizálni. Igen, tudjuk, változtak az elvárások, a XXI. század kihívásait megkerülni nem lehet. A diákok okoseszközfüggők lettek, és szinte hisztiznek, elvonási tüneteik vannak, ha el kell pakolniuk kedvenc eszközeiket, amelyekkel ők remekül elboldogulnak – ha van wifi az épületben vagy épületrészben.

Horváth Richárd Hatvan város polgármestere és Rizsákné Bíró Judit jó házigazdák módjára gondosan előkészítették a rendezvényt, olyan innovatív pedagógusokat szólaltattak meg, akiktől valóban tanulni lehetett, akiknek a humora és jó szellemű témavezetése bennünket is az eszközök használatba vételére ösztönzött. Csak néhány név és program bemutatására törekszem, akit érdekel, az úgyis el fog menni a II. Innovatív Pedagógus Konferenciára.

Prievara Tibor a budapesti Madách Gimnázium angoltanára sorra vette, milyenek a mai diákok: lusták, azonnali visszajelzést igényelnek, tiszteletlenek, szórt figyelműek, önzők, nem kitartóak, kütyümegszállottak, a Facebookon élnek, kezelhetetlenek, nincs 3D-s életük, egyszóval „szörnyűek”. De mi a helyzet a szülőkkel? És a tanárokkal? Hasonlóan terhelt személyiségek. És akkor van-e, és hol van a kivezető út mindebből? A motiváció elemeiben jelölte meg Prievara Tibor ezt az utat: a kompetenciákban, az autonómiában, vagyis az aktív, cselekvőképes tanulóban, a tudásban és a biztonságban. Valljuk be, erre mi is képesek vagyunk. Már nem zengünk anekdotikus történeteket az órákon, megszervezzük a csoport- vagy a páros munkát, versenyeztetjük a padsorokat, és igyekszünk napjaink világához köthető néhány értelmes gondolatot is hozzáfűzni a kívánt tartalomhoz, hogy azt is érezze a diák, jó lesz ez a tudás majd valamire. A jövő iskoláját tényleg ma építjük; én ugyan nem hiszek abban, hogy könyv sem kell, de legyen nyitott, kreativitást, együttműködést támogató és önállóságra nevelő – a felnőtt élethez azért kell némi kurázsi a videovilágon túl is!

Novák Károly a Ceglédberceli Eötvös József Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanára a TankocKapocs Facebook-csoportot szervezi mesterpedagógusok számára. Elérhetők a http://learningapps.org oldalon. A LearningApps.org interaktív építőkockák segítségével kínál könnyen létrehozható tartalmakat, 26 megépíthető sablon már készen áll. Merényi Ádám a Kahoot alkalmazást ismertette. Kérdéseket és válaszokat lehet ezzel az alkalmazással kivetíteni, majd a jó megoldások száma és a megoldásra fordított idő alapján értékeli a program az adott feleleteket. A Redmenta magyar fejlesztésű gyors programot Szabó Imre a Zöldmező Utcai Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Kollégium és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény szaktanára mutatta be. Ennek az alkalmazásnak szintén van értékelő szoftverje. Ribényi Orsolya (Bálint Márton Általános Iskola és Középiskola) az NKP Oktatási portál okosportálját ismertette. A halmozottan sérült gyerekek számára több programot fejlesztettek a motorikus képességek, illetve az iskolai képességek zavarának a megszüntetése érdekében. Még egyetlen adalék: annyira leegyszerűsödtek ezek a digitális programok, hogy bárki kipróbálhatja, mivel teszi érdekesebbé és korszerűbbé a mindennapjait diákjai örömére.

A TÁMOP egyik Moodle mestercsoportjának tagjai ezen a rendezvényen találkoztak először személyesen. Szavakkal szinte meg sem ragadható maga az élmény, az, hogy hosszú hónapok szakmai közös verejtékezése, pedagógiai levelezése után most arccá formálódott egy csoport, körülbelül húszan. Egyikünk, Nagy Ildikó Orsolya kis filckitűzőt, egy nyuszijelvényt készített, amelyet a névkártyákkal együtt vehettünk át a regisztrációkor. A hatalmas teremben végigsétálva én is a nyulasokat kutattam. Óriási öröm volt az egymásra találás! Nyilván a mestercím hozadéka az is, hogy a hétvégénket innovációtöltődésre fordítottuk, meg az a gesztus, hogy a szellemi kapcsolat barátságlánccá formálódjon. És az is, hogy Hatvanban Nyíregyházáról, Szegedről, Gödöllőről, Győrből, Pécsről stb. érkezők köszöntötték egymást. 

 

 

Csoportkép a hatvani „nyulakról” 

 

Üdvözlettel:

Budapest, 2016. március 19.

Csekő Györgyi

                                                                                 magyartanár, mentortanár

                                                                                Szinyei Merse Pál Gimnázium 

 

Csekő, GyörgyiInnovative Teacher Conference and the first MIE Expert meeting

A cikk letölthető pdf-formátumban, oldalszámozással.

   

Az írás szerzőjéről

 

Vissza az oldal tetejére 

Vissza a 2016. évi 1. szám tartalomjegyzékéhez  

Oldaltérkép                     Szerzőink figyelmébe                     © Magyar Nyelvtudományi Társaság, 2008–