Eötvös József Kárpát-medencei középiskolai szónokverseny
Az Eszterházy Károly Egyetem Magyar Nyelvészeti Tanszéke 2017. november 17–18-án, egy év kihagyás után rendezte meg a felsőoktatási intézmények Nagy J. Béla helyesírási versenyének Kárpát-medencei döntőjét és a hozzá kapcsolódó konferenciát. 1987 óta minden alkalommal ez a tanárképző intézmény ad helyet a rangos találkozónak. Szakmai támogatója a Magyar Tudományos Akadémia Magyar Nyelvi Osztályközi Állandó Bizottsága, amelynek elnöke Prószéky Gábor egyetemi tanár, a Nyelvtudományi Intézet igazgatója.
November 17-én, pénteken délután Pintér Márta Zsuzsanna, a Bölcsészettudományi Kar dékánja nyitotta meg a szakmai rendezvényt, majd Domonkosi Ágnes tanszékvezető főiskolai tanár köszöntötte a résztvevőket a Líceumban. A többéves hagyománynak megfelelően a hazai és a határon túli intézményekből (a kolozsvári Babeš–Bolyai Tudományegyetem, a komáromi Selye János Egyetem, a nagyváradi Partiumi Keresztény Egyetem, a pozsonyi Comenius Egyetem) is érkeztek versenyzők, összesen 18-an. A levezető elnöki teendőket Eőry Vilma, a Magyar Nyelvstratégiai Intézet tudományos tanácsadója látta el.
Elsőként Prószéky Gábor Magyar nyelvű szövegek pszicholingvisztikai alapú számítógépes elemzése címmel tartott előadást. Ezt követte Misad Katalin (Comenius Egyetem, Pozsony), aki azokat a tulajdonneveket mutatta be és elemezte, amelyeknek az írásmódja ingadozik a szlovákiai magyar sajtóban. Laczkó Krisztina (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest) és Mártonfi Attila (MTA Magyar Nyelvi Osztályközi Állandó Bizottság) arról szólt, hogy az Osiris Kiadó sokak által használt Helyesírás című kézikönyvének átdolgozásakor – az új, 12. kiadású helyesírási szabályzat megjelenése tette ezt szükségessé – milyen elméleti és gyakorlati problémák merültek föl. Minya Károly (Nyíregyházi Egyetem, Nyíregyháza) Internetes támogatás a helyesírásban címmel fejtette ki gondolatait. Ludányi Zsófia (Eszterházy Károly Egyetem, Eger) óraadó oktató, az MTA Nyelvtudományi Intézetének tudományos munkatársa a „népi” helyesírási gondolkodást elemezte a nyelvi tanácsadói gyakorlat alapján. Takács Judit (Eszterházy Károly Egyetem) szintén a házigazdák képviseletében a finn helyesírás néhány jellemzőjét villantotta fel. Ezt követően hozzászólásokkal és szakmai vitával zárult a délután.
A szombati verseny a korábbi évekhez hasonlóan egy tollbamondásból és két feladatlap megoldásából állt. Összeállítójuk ezúttal Bozsik Gabriella nyugalmazott főiskolai tanár volt, aki a kezdetektől, immár 30 éve részt vesz a szervezésben és a lebonyolításban.
A versenyzők teljesítményét értékelő bírálóbizottság elnöke Prószéky Gábor volt. A zsűri további tagjai: Bozsik Gabriella ny. főiskolai tanár; Eőry Vilma, a Magyar Nyelvstratégiai Intézet tudományos tanácsadója; Laczkó Krisztina, az MTA Magyar Nyelvi Osztályközi Állandó Bizottságának tagja; Mártonfi Attila, az MTA Magyar Nyelvi Osztályközi Állandó Bizottságának tagja; a határon túliak képviseletében Misad Katalin egyetemi docens (Pozsony), valamint H. Tóth István ny. egyetemi docens (Prága).
A szombat délutáni eredményhirdetésen a következőképpen alakult az élmezőny: az első helyezést Csiszárik Katalin, az Eszterházy Károly Egyetem hallgatója nyerte, felkészítő tanára Zimányi Árpád. Második helyezett Tóth Zsuzsanna Ingrid, a Károli Gáspár Református Egyetemről, felkészítő tanára Heltainé Nagy Erzsébet. A harmadik helyezést Kovács Péter Zoltán, a kolozsvári Babeš–Bolyai Tudományegyetem versenyzője érte el, aki egyben a legjobb határon túli versenyzőnek járó különdíjat is megkapta. Őt Dimény Hajnalka készítette fel a döntőre.
A kétnapos szakmai összejövetel jó hangulatban zajlott le, a fiatalok megismerkedtek a Líceum szépségeivel, értékeivel. Hasznosnak bizonyult a helyesírás számtalan elméleti és gyakorlati kérdéséhez fűződő új probléma megvitatása az előadóknak, a felkészítő tanároknak és nem utolsósorban a leendő magyartanároknak is. A 12. kiadású akadémiai szabályzat ugyanis mindössze néhány éve (2015-ben jelent meg) irányítja helyesírásunkat. Az efféle versenyekre emiatt van nagy szükség, hiszen lehetővé teszik a fiatal tanárjelölteknek határon innen és túl, hogy még gazdagabb szakmai ismeretekkel felvértezve legyenek képesek eredményesen tanítani a helyesírást minden iskolatípusban.
Az alábbiakban bemutatjuk a tollbamondás szövegét, valamint a feladatlapokat és a megoldásokat.
Életünk a 3. évezred elején
A Földünk kb. 7,5 milliárd lakóját az utóbbi tíz-egynéhány évben számtalan természeti csapás sújtotta, sőt ez napjainkban is folytatódik. Se szeri, se száma a nagy erősségű vissza-visszatérő hurrikánoknak, cunamiknak vagy épp a hatalmas árvizeknek Nyugat-Európától az Egyesült Államokon keresztül a Fülöp-szigetekig. Gondoljunk csak a bangladesiekre vagy a Costa Rica-iakra, akik ezerszám kénytelenek voltak elmenekülni a lakóhelyükről a klímaváltozás okozta tragédiák miatt! Az USA-ban emiatt hozták létre az Országos Hurrikánközpontot, remélve, hogy ennek köszönhetően kevesebb emberáldozattal és kisebb környezetpusztulással kell számolniuk az illetékeseknek. A modern meteorológiai előrejelző készülékek képesek hurrikán- és trópusivihar-figyelmeztetéseket adni jó előre. A szakemberek jóslatai szerint a fokról fokra megnövekedő víztömeg hamarosan az óceánok szintjét megemelve soha nem pótolható kultúrákat, városokat fog megsemmisíteni.
Nemrég, 2017 nyarán a különböző tévécsatornákon az Európa-szerte körbeküldött képek döbbentették meg a nézőket a spanyolországi tűzesetekről. Mekkora érték veszett el a több száz hektárnyi erdő megsemmisülésével! Más kontinensen a mind ez ideig szunnyadó vulkánok hirtelen kitörtek, és települések tűntek el a lávatenger alatt.
A természettudósok oly gyakran emlegetik a lassan közhelyszámba menő globális felmelegedést, amelynek, sajnos, az első negatív jelei már észlelhetők, és beláthatatlan következményei mutatkoznak a növény- és az állatvilágban az Északi-sarktól a Déli-sarkig egyaránt. Gondoljunk csak az édesvíz rohamos fogyására! Afrikában a csecsemő- és kisgyermek-halandóság egyik oka az élelmiszerhiányon kívül a fertőzött víz. A Távol-Keleten és Ázsiában a levegő szennyezettsége aggasztó.
Tudósaink ugyanakkor nem hátrálnak meg. Napról napra újabbnál újabb igen tiszteletreméltó eredmények születnek meg a legtöbb tudományterületen. Jó tanácsként megszívlelendő, hogy valamennyiünknek – környezettudatos életmódot folytatva – meg kell őriznünk természeti kincseinket, kulturált környezetünket a jobb élet reményében.
1. Válassza ki és húzza alá a helyesen leírt alakokat az alábbi szópárokban!
menü – menü | álhatatos – állhatatos |
tüzijáték – tűzijáték | hegeszt – heggeszt |
örs – őrs | pelengér – pellengér |
nyüves – nyűves | bontat – bonttat |
bura – búra | játszuk – játsszuk |
Körös – Kőrös | pasztel – pasztell |
dülékeny – dűlékeny | menyország – mennyország |
csibor – csíbor | orgazda – orrgazda |
ördöngös – ördöngős | bilió – billió |
mellöl – mellől | balon – ballon |
2. Egészítse ki a szavakat j-vel vagy ly-nal!
apá… | laká…os | skatu…a |
bék…ó | gereb…e | ka…la |
borbo…a | gomo…a | roba… |
bog…as | bó…a | karva… |
dagá… | mihe…t | fo…tatja |
dereg…e | nyoszo…a | fo…atja ( a vizet) |
bo…hoz | roko…a | fo…togatja |
3. Alkosson szószerkezeteteket vagy szóösszetételeket a megadott szavakból!
fúvós és vonós zenekar | .......................................................................... |
virág kötő tanfolyam | .......................................................................... |
le föl tekintget | .......................................................................... |
tizenöt ívnyi | .......................................................................... |
igazság ügyi orvos szakértő | .......................................................................... |
fogat hajtó világ bajnokság | .......................................................................... |
mobil telefon elő fizetés | .......................................................................... |
taj kártya | .......................................................................... |
fizika házi feladat | .......................................................................... |
plüss figura | .......................................................................... |
első filmes rendező | .......................................................................... |
4. Minden oszlopban talál egy hibás helyesírású szót. Karikázza be őket!
oktató-nevelő-munka | negyvenévesforma | köszönőviszony |
ötujjú kesztyű | jókedv | nyitvatartás |
szélesvásznú | Őszirózsás forradalom | sós kifli |
forróital-automata | tb-járulék | fizikaszakkör |
fő közlekedési út | érdeklődésre méltó | Zsanett-tel |
fotokópia | háromévenként | márkaszervíz |
fenyő- és bükkerdő | sebész főorvos | vegyes kar |
késő barokk | új keletű | újplatonista |
gyapjúszövet | balett-táncos | ugrabugra |
futball-labda | tirólatok | nagy hatású |
1. Döntse el, hogy mely példákból hiányzik a kiskötőjel és a nagykötőjel! Írja be őket!
Sváb Bajor medence | .................................................................................. |
Tudor ház | .................................................................................. |
Karamazov testvérek | .................................................................................. |
Szent Mihály templom | .................................................................................. |
olasz német szótár | .................................................................................. |
D vitamin adagolás | .................................................................................. |
Márai szobor avatás | .................................................................................. |
Duna ártér | .................................................................................. |
fertődi Esterházy kastély | .................................................................................. |
Gábor Dénes díjas | .................................................................................. |
2. Válassza el minden lehetséges helyen a következő szavakat!
exkirály | .......................................................................... |
lajstrom | .......................................................................... |
maximalizmus | .......................................................................... |
legérdekesebb | .......................................................................... |
demográfia | .......................................................................... |
Dessewffy | .......................................................................... |
Maecenas | .......................................................................... |
Cambridge | .......................................................................... |
Dardzsiling | .......................................................................... |
Boccaccio | .......................................................................... |
Washington | .......................................................................... |
3. Lássa el a megadott tulajdonneveket képzővel és raggal!
Alapalak: | Ragos (-val, -vel) alak: | Képzős (-i, -s) alak: |
|
|
|
Batthyány | ......................................... | ......................................... |
Knezich | ......................................... | ......................................... |
Werbőczy | ......................................... | ......................................... |
Kossuth | ......................................... | ......................................... |
Maupassant | ......................................... | ......................................... |
Dickens | ......................................... | ......................................... |
Thália Színház | ......................................... | ......................................... |
Keleti pályaudvar | ......................................... | ......................................... |
Szépművészeti Múzeum | ......................................... | ......................................... |
Astoria Szálló | ......................................... | ......................................... |
OTP | ......................................... | ......................................... |
NATO | ......................................... | ......................................... |
4. A felsorolt földrajzi névi elemekből alkosson tulajdonneveket! Írja be őket a megfelelő oszlopba!
Sár, köz, Duna, Tisza, köze, Holdvilág, árok, Szent István, kút, Szalajka, völgy, Hajdú, Bihar megye, Kodály, körönd, La Manche, csatorna, Petőfi, híd, Mező, föld, Andrássy, út, Niagara, vízesés, Aral, tó, Urál, hegység, San, Marino, köztársaság, Kárpát, Ukrajna, Békás, megyer, Szent Lőrinc, folyó, Lánc, híd, Kis, Szunda, szigetek, Mississippi, folyó, Bükk, hegység
Egybeírjuk | Különírjuk | Kötőjellel írjuk |
................................... | ................................... | ................................... |
................................... | ................................... | ................................... |
................................... | ................................... | ................................... |
................................... | ................................... | ................................... |
................................... | ................................... | ................................... |
................................... | ................................... | ................................... |
................................... | ................................... | ................................... |
................................... | ................................... | ................................... |
................................... | ................................... | ................................... |
A feladatlap
1. Válassza ki és húzza alá a helyesen leírt alakokat az alábbi szópárokban!
menü – menü | álhatatos – állhatatos |
tüzijáték – tűzijáték | hegeszt – heggeszt |
örs – őrs | pelengér – pellengér |
nyüves – nyűves | bontat – bonttat |
bura – búra | játszuk – játsszuk |
Körös – Kőrös | pasztel – pasztell |
dülékeny – dűlékeny | menyország – mennyország |
csibor – csíbor | orgazda – orrgazda |
ördöngös – ördöngős | bilió – billió |
mellöl – mellől | balon – ballon |
2. Egészítse ki a szavakat j-vel vagy ly-nal!
apály | lakályos/lakájos | skatulya |
béklyó | gereblye | kajla |
borbolya | gomolya | robaj |
boglyas | bója | karvaly |
dagály | mihelyt | folytatja |
dereglye | nyoszolya | folyatja (a vizet) |
bolyhoz | rokolya | fojtogatja |
3. Alkosson szószerkezeteket vagy szóösszetételeket a megadott szavakból!
fúvós és vonós zenekar | fúvós- és vonószenekar |
virág kötő tanfolyam | virágkötő-tanfolyam |
le föl tekintget | le-föl tekintget |
tizenöt ívnyi | tizenöt ívnyi |
igazság ügyi orvos szakértő | igazságügyi orvos szakértő |
fogat hajtó világ bajnokság | fogathajtó-világbajnokság |
mobil telefon elő fizetés | mobiltelefon-előfizetés |
taj kártya | tajkártya |
fizika házi feladat | fizika-házifeladat |
plüss figura | plüssfigura |
első filmes rendező | elsőfilmes rendező |
4. Minden oszlopban talál egy hibás helyesírású szót. Karikázza be őket!
oktató-nevelő-munka | negyvenévesforma | köszönőviszony |
ötujjú kesztyű | jókedv | nyitvatartás |
szélesvásznú | Őszirózsás forradalom | sós kifli |
forróital-automata | tb-járulék | fizikaszakkör |
fő közlekedési út | érdeklődésre méltó | Zsanett-tel |
fotokópia | háromévenként | márkaszervíz |
fenyő- és bükkerdő | sebész főorvos | vegyes kar |
késő barokk | új keletű | újplatonista |
gyapjúszövet | balett-táncos | ugrabugra |
futball-labda | tirólatok | nagy hatású |
B feladatlap
1. Döntse el, hogy mely példákból hiányzik a kiskötőjel és a nagykötőjel! Írja be őket!
Sváb Bajor medence | Sváb–Bajor-medence |
Tudor ház | Tudor-ház |
Karamazov testvérek | Karamazov testvérek |
Szent Mihály templom | Szent Mihály-templom |
olasz német szótár | olasz–német szótár |
D vitamin adagolás | D-vitamin-adagolás |
Márai szobor avatás | Márai-szobor-avatás |
Duna ártér | Duna-ártér |
fertődi Esterházy kastély | fertődi Esterházy-kastély |
Gábor Dénes díjas | Gábor Dénes-díjas |
2. Válassza el minden lehetséges helyen a következő szavakat!
exkirály | ex-ki-rály |
lajstrom | lajst-rom |
maximalizmus | ma-xi-ma-liz-mus |
legérdekesebb | leg-ér-de-ke-sebb |
demográfia | de-mog-rá-fi-a |
Dessewffy | Des-sew-ffy |
Maecenas | Mae-ce-nas |
Cambridge | Camb-ridge vagy Cam-bridge |
Dardzsiling | Dar-dzsi-ling |
Boccaccio | Boc-cac-cio |
Washington | Wa-shing-ton |
3. Lássa el a megadott tulajdonneveket képzővel és raggal!
Alapalak: | Ragos (-val, -vel) alak: | Képzős (-i, -s) alak: |
|
|
|
Batthyány | Batthyányval | batthyánys |
Knezich | Knezichcsel | kneziches |
Werbőczy | Werbőczyvel | werbőczys |
Kossuth | Kossuthtal | kossuthi |
Maupassant | Maupassant-nal | maupassant-i |
Dickens | Dickensszel | dickensi |
Thália Színház | Thália Színházzal | Thália színházi |
Keleti pályaudvar | Keleti pályaudvarral | Keleti pályaudvari |
Szépművészeti Múzeum | Szépművészeti Múzeummal | szépművészeti múzeumi |
Astoria Szálló | Astoria Szállóval | Astoria szállói |
OTP | OTP-vel | OTP-s |
NATO | NATO-val | NATO-i, NATO-s |
4. A felsorolt földrajzi névi elemekből alkosson tulajdonneveket! Írja be őket a megfelelő oszlopba!
Egybeírjuk | Különírjuk | Kötőjellel írjuk |
Sárköz | Kodály körönd | Holdvilág-árok |
Mezőföld | Petőfi híd | Szent István-kút |
Lánchíd | Urál hegység | Szalajka-völgy |
Békásmegyer | San Marino Köztársaság | Niagara-vízesés |
| Mississippi folyó | Aral-tó |
| Bükk hegyság | Kárpát-Ukrajna |
| La Manche csatorna | Szent Lőrinc-folyó |
| Hajdú-Bihar megye | Kis-Szunda-szigetek |
| Andrássy út |
|
| Duna–Tisza köze |
|
Bozsik, Gabriella: Spelling contest in the Carpathian Basin organized at Eszterházy Károly University in Eger
A cikk letölthető pdf-formátumban, oldalszámozással.