Naptár

2024. április 15–19..

Egyetemi Anyanyelvi Napok

2024. április 20..

Eötvös József Kárpát-medencei középiskolai szónokverseny

2024. április 24. – május 3..

A magyar nyelv hete

 

Tovább...

 

Nemzeti Kulturális Alap


Magyar Nyelvtudományi Társaság


Magyar Nyelvtudományi Társaság Magyartanári Tagozat


Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Szakmódszertani Központ


Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központ

Bacskó Márta – Balázs Nikolett – Kőrös Kata – Madocsai Kinga – Mohácsi Eszter – Sáfrán Réka

Szövegértés lépésről lépésre (Suhajda Edit)

 

Raátz Judit szerk.

NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2011. 224 OLDAL

 

Szövegértés másképpen!

 

Szokatlan jelenség, ha egy könyvet hat szerző ír: Bacskó Márta, Balázs Nikolett, Kőrös Kata, Madocsai Kinga, Mohácsi Eszter és Sáfrán Réka. A kiscsoport egyetemi módszertani szakszemináriumon alakult meg, ezért az sem véletlen, hogy a könyv alkotószerkesztője és egyben a hallgatók mestertanára Raátz Judit nyelvész és népszerű tankönyvíró.

A kötet megszületése előtt a hallgatók egyéves kutatómunkát végeztek, amelyben közösen feltárták, feldolgozták a szövegértéssel és a szövegalkotással kapcsolatos újabb kutatási eredményeket. Figyelemmel kísérték a PISA és az országos kompetenciamérés eredményeit, az ezekhez tartozó mérőeszközökkel együtt. Köztudott, hogy ezek a mérések nem az adott év ismeretanyagát kérik számon, hanem olyan tudást, készséget, amelyet a diákok addig megszereztek, és a mindennapokba be tudnak illeszteni (vagy fordítva, a mindennapi élményekből képesek új tudást létrehozni).

A gyakorlókönyv a szövegértés fejlesztéséről szól, mégpedig a tervszerű és folyamatos gyakorlásról, gyakoroltatásról. Sokféle szöveget és 95 kapcsolódó feladatsort tartalmaz megoldókulccsal együtt. A könyv címe is utal a szöveg fontosságára, a könyv fedőlapja is beszédes.

 



1. kép

 

A kötet összeállítói a könyv megírásakor három szempontot tartottak fontosnak:

– a fokozatosság,

– a motiváció és

– a gyakoroltatás elvét.

Ugyanolyan fontos:

– a különböző olvasási célú szövegek eltérő feldolgozási stratégiáinak felismertetése és gyakoroltatása;

– a változatos, a mindennapi életben előforduló szövegek sokszínűségét tükröző forrásszövegek kiválasztása;

– a szövegek kiválasztásakor a PISA-felmérések szövegtipológiájához való alkalmazkodás;

– a szövegek formai és tartalmi sajátosságaiból fakadó jellegzetességek tudatosítása; például az ábrák, a grafikonok, a tipográfia és a központozás szövegértelmezése szerves részként épül be a feladatsorokba.

Dicsérendő, hogy a közoktatásban elhanyagolt, az életben azonban valóban nélkülözhetetlen dokumentumok között is válogathatunk az életkornak megfelelően. Ezeket a szövegeket az Egyéb nyomtatványok című részben találhatjuk meg. Ilyenek például a blokk, a csekk, a tértivevény, a havibérlet, a könyvtári kérőlap, a feltöltőkártya mobiltelefonhoz stb.

A kötet szerkezete

Az Előszóban a könyvről többféle fontos információt olvashatunk. Újszerű és remek ötlet a 7–8. oldalon található táblázat, amely a tematikailag összetartozó szövegeket gyűjti össze, mégpedig nehézségi fok szerint. (A számok a szövegek sorszámát jelentik.) Íme a táblázatból egy részlet:

 



1. ábra
A vizsgálandó szövegek és fontosabb adataik

 

Az utolsó rubrika a témához kapcsolódó, de különböző típusú szövegeket foglalja össze. Ez a besorolás arra is nagyon alkalmas, hogy a tanulók lássák a szövegek formai különbségeit is. Sok gyakorlással pedig rutint szerezhetnek abban, hogy a különféle szövegekben hogyan lehet gyorsan információt visszakeresni.

A táblázatból nyomon követhető, hogy milyen típusú szövegekkel foglalkoztak az alkotók. A legfontosabbak:

– leíró szövegek,

– elbeszélő szövegek,

– magyarázó szövegek,

– érvelő szövegek,

– utasítások szövegei,

– egyéb nyomtatványok.

Mindegyik szövegtípusnál a folyamatos és a nem folyamatos változat is elkülönül egymástól.

A könyvben a gyors tájékozódást, keresést a margón feltüntetett jelzések segítik. A következőkben a könyv tartalmát a címek és a szövegtípusok alapján, a teljesség igénye nélkül tekintjük át.

A Bevezető ujjgyakorlatok után olvasásra hangoló rövid, érdekes feladatok következnek. A szövegek témája olvasásra sarkallja a gyerekeket. A következő szövegtípusok szerepelnek: viccek, közmondások, szlogenek értelmezése, de mazsolázhatunk igényes, rövid szépirodalmi szövegekkel kapcsolatos feladatokból is. Az alkotók már ebben a részben felhívják a tanulók figyelmét a kötőszók fontos szerepére és a szövegrészek sorrendjére is.

A leíró folyamatos szövegek között a tanulókat érdeklő témákból válogathatunk: Melyik kamasz fiú nem érdeklődik egy futballmérkőzés iránt? Ki ne szeretné a süteményt, a csokoládét, a gyümölcsöt? A gyerekek szívesen kutatják a nevük eredetét, családjuk történetét és családfájukat.

A leíró nem folyamatos szövegben praktikus, használható információt szerezhetnek a gyerekek. Hogyan kell tájékozódni a menetrendben? Milyen egy zenei katalógus vagy tévéműsor? A középiskolások pedig találkozhatnak a nyelvvizsgával kapcsolatos szövegekkel is.

Az elbeszélő folyamatos szövegek is izgalmasak. Ebben a részben több szépirodalmi szemelvényt találhatunk: Kosztolányi, Örkény, Fazekas, Balassi és Lázár Ervin műveihez kapcsolódnak a feladatsorok.

Az elbeszélő nem folyamatos szövegek részben a képregénnyel és az SMS-versekkel foglalkoznak.

A magyarázó folyamatos szövegek között természettudományos szöveg, dal, betegtájékoztató, névtannal kapcsolatos szövegek, valamint könyvismertető nyújt lehetőséget a kutakodásra.

A magyarázó nem folyamatos szövegek között találhatunk postai tájékoztatót, hivatalos levelet, szerződéseket, szócikkeket különféle lexikonokból, étlapot és egyéb útmutatókat.

Az érvelő folyamatos szövegek a következők: rajzpályázat-felhívás, újságcikk, naplóírás, blogírás.

Az érvelő nem folyamatos szövegek a fiatalok jogairól szóló írásokat, reklámokat, mondókákat, hagyományok leírását, programfüzeteket, könyvkatalógusokat tartalmaznak.

Az utasítások mint folyamatos szövegek között növények ültetéséről, gondozásáról, tábori rendről, a KRESZ szabályairól szóló írások szerepelnek.

Az utasítások mint nem folyamatos szövegek a következők: használati utasítás mosógéphez, játék összerakásához, mozijegy rendelése interneten.

A kötet feladatanyagának általános jellemzői

Minden feladatlap tartalmaz információ-visszakeresést, az információk értelmezését kérő feladatot, a szövegből pedig következtetéseket kell levonni. Lehetőség adódik a tartalmi és a formai reflexiók megfogalmazására, a szövegből nyert információk integrálására. Nagyon sok kreatív szövegalkotási gyakorlatra is mód van.

Szinte minden indukciós szöveg az életből meríti a példáit, ezért számtalan hasznos, új információt lehet a segítségükkel feldolgozni. Tanácsokat, útravalót kaphatunk ahhoz is, hogyan kell eligazodni a hétköznapok bürokráciájában. Az igényesen válogatott szövegek gondolkodásra ösztönöznek, de egyben az értelemre és az érzelemre is hatnak. Ezek az életszerű feladatok kedvet ébresztenek a tanuláshoz, az önműveléshez. Különösen értékesek azok a gyakorlatok, amelyek állásfoglalásra, önálló vélemény kialakítására ösztönöznek, sőt a további kérdésfeltevéssel kutatásra, gyűjtőmunkára adnak lehetőséget.

A leggyakoribb feladattípusok a következők:

– feleletválasztásos (alternatív, többszörös választás, válaszok illesztése),

– feleletalkotó (nem teljes feleletalkotás; kiegészítés szöveget szöveggel, rajzot rajzzal stb.),

– teljes válaszalkotás (rövid, hosszú),

– esszé,

– igaz-hamis állítások,

– lyukas szöveg,

– nyílt végű kérdések,

– definícióalkotás vagy -értelmezés,

– érvelő és a magyarázó jellegű választ igénylő feladatok.

A feladatok megoldásával számtalan készséget fejleszthetünk: a mondatértés és -átalakítás készségét; a szókincset és a kifejezőkészséget, a szempontváltás képességét, amely szoros kapcsolatban áll a rugalmas gondolkodással, illetve a lényeglátással, a rész-egész viszony felismerését, amely szorosan összefügg a kategorizálással, a rendszerezéssel; az ok-okozati kapcsolatok, a logikai kapcsolatok, a következtetés elsajátítását; a vizuális figyelmet stb. A diákok észrevétlenül sajátjukká teszik a tudnivalókat.

A könyv többféle nyelvhasználati területet kapcsol össze: verbális és nem verbális kommunikációt, de a fő hangsúly az írásos szövegalkotáson van. A feladatlapokban a jól megfogalmazott kérdések különböző típusai hierarchiát alkotnak, és ebben a rendszerben a ténykérdések jelentik a gondolkodás legalacsonyabb szintjét, míg az értékelésre vonatkozó kérdések a legmagasabb (kritikai) szintjét. Az efféle kérdésfeltevéssel gondolkodni tanítjuk a diákokat.

A könyv szöveganyaga érdekes, színes és nagyon gazdag. Használhatjuk a magyar nyelvi órán a hagyományos grammatika tanítása előtt/után, illetve egyéb órákon is.

A gyakorlókönyv az általános iskola felső tagozatos tanulóinak, illetve a középiskolás diákoknak készült, én mégis ajánlom minden magyar nyelvet és irodalmat tanító tanárnak, sőt minden magyar tanárnak is, hiszen az olvasás és a szövegértés fejlesztése minden tanár feladata. Ajánlom továbbá a könyvet minden szülőnek, aki otthon szeretné gyermekét fejleszteni; sőt azoknak is, akik tanulási nehézségekkel küzdő diákokkal is foglalkoznak, otthoni és intézményi fejlesztésre egyaránt.

 

Suhajda, Edit: Text comprehension step by step

 

Az írás szerzőjéről

 

Vissza az oldal tetejére

Vissza a 2011. évi 2. szám tartalomjegyzékéhez 

Oldaltérkép                     Szerzőink figyelmébe                     © Magyar Nyelvtudományi Társaság, 2008–