Eötvös József Kárpát-medencei középiskolai szónokverseny
Meghökkentő kijelentéssel kezdődik a Bolyai-csapatverseny évkönyvének bevezetője: „4 > 4 x 1; azaz négy nagyobb, mint négyszer egy” (1). Ami nyilvánvalóan nem állja meg a helyét a matematikában, az annál igazabb társadalmi-társas életünk számos területén. Míg a közoktatás az egyéni teljesítményre, illetve boldogulásra helyezi a hangsúlyt, addig a Bolyai egyik legfontosabb célja az együttműködés képességének az erősítése a gyerekekben. Ez csak egy a sokrétű nevelési célok közül, ám a verseny lényege mégiscsak az a három nagy tudásterület, amely köré az egyes versenyfordulók szerveződnek.
1. kép
A diákok komolyan veszik a versenyfelkészülést
A két tudósról, az apa Bolyai Farkasról és a fiú Jánosról elnevezett versenyt Nagy-Baló András matematikatanár hívta életre 2004 őszén három budai kerület felső tagozatos általános iskolásai számára matematika tantárgyból. A következő tanévben a magyar nyelv és irodalom területén is megmérethették tudásukat az érdeklődők, majd néhány éve a természettudományt kedvelőket is megszólította.
A Bolyai „anyanyelvi” nevével ellentétben természetesen nem csak nyelvtani feladatokból áll. Ahogy a tanítás folyamatában és a tanár személyében is szorosan fonódik össze a nyelv az irodalommal, úgy a feladatok is vegyesen szerepelnek, sőt nem egy közülük egyszerre ölt irodalmi és nyelvi jelleget. Az alábbiakban néhány valós, korábban már előfordult feladatpéldán keresztül ismertetem a verseny lényegét, célját és szellemiségét.
A Bolyaira harmadiktól tizenkettedik osztályig jelentkezhetnek a diákok négyfős csapatokban. A verseny két írásbeli fordulóból áll, de az általános iskolás korosztály a második fordulóban szóbelire is készül. A feladatsorok 13 feleletválasztós és egy kifejtős kérdésből állnak. Az egészre kerek 60 perc áll a csapatok rendelkezésére. A szervezők szándéka szerint a kifejezetten könnyűtől a komoly fejtőrést igénylő, akár több logikai lépésből álló feladatig minden megtalálható. Hogy hogyan osztják fel a munkát egymás közt, vagy mit beszélnek meg közösen, az a versenyzők dolga, hiszen ők ismerik legjobban egymás képességeit, erősségeit.
2. kép
A verseny alatt valódi együttműködés zajlik a csapattagok között
Nyelvi, nyelvtani kérdések
Aki belepillant a korábbi évek feladatsoraiba, azt tapasztalja, hogy a tanórán elsajátítható anyagokon kívül a nyelvérzékre is rákérdeznek a gyakorlatok, olyan készségekre, amelyek inkább az állandó önművelés mint életmód eredményeként alakulnak ki. Ilyen például a szókincs vagy a jelentésalapú képzettársítás, illetve bizonyos szabályok, összefüggések felismerése egyes nyelvi játékokban (anagramma, szó- és szótaglánc, titkosírás). Íme egy példa 2014-ből a hatodik osztály első fordulójából (2):
Anagramma + ly-ből j. Mely szavak betűit lehet újabb értelmes szóvá vagy toldalékos szóalakká rendezni úgy, hogy a ly-ből j legyen? Például: akadályt → kajádat
(A) sekély (B) pálya (C) tégely (D) derelye (E) molyok
Megoldás: Mindegyik szót át lehet alakítani a „j” hangzás megőrzésével, de nem minden esetben írunk j-t: sekély → kéjes, pálya → apály, tégely → jegét, derelye → erdeje, molyok → komoly.
(A) 71% (B) 17% (C) 62% (D) 65% (E) 8%
Mint látható, egy összetettebb, kétlépéses feladattal volt dolguk a gyerekeknek, amelyhez a szókincsen túl helyesírási ismereteikre is szükségük volt. Az A–E pontok ilyen formában való közlésével utólag arról is képet kaphatnak a diákok és a felkészítőik, hogy a feladat mennyire szórt az adott évfolyamon. E szerint a három bejelölendő pontot országos átlagban 60% felett valóban be is jelölték a versenyzők, a másik két „csapdát” viszont nagy számban igencsak ügyesen elkerülték. (A helytelenül bejelölt betűjel egy pont levonásával jár.)
A feladatok között azonban természetesen akad szép számmal olyan is, amelynek megfejtéséhez az órákon elsajátítható tudás kell: hangtan, morfológia, szófajtan, mondattan, helyesírás és nyelvhelyesség; de előfordulnak kérdések ritkább, elavult vagy tájnyelvi kifejezések vonatkozásában is – természetesen a korosztálytól elvárható körből merítve. Egy villámkérdés egy második fordulós, azaz döntős feladatsorból hetedikeseknek (3):
Melyik jelent valamilyen vízi járművet?
(A) gondola (B) sajka (C) csajka (D) batár (E) uszály
Megoldás: Az olaszországi Velence híres „vízi taxija” a gondola. Kisebb hajót jelent a sajka. A csajka szó csupán hangalakjában hasonlít a sajka szóhoz, valójában egy edény neve. Ugyan jármű a batár, ám nem vízi alkalmatosság, hanem egy nagyobb szekérféle. Az uszály főleg áruszállításra használt nagy hajó.
(A) 100% (B) 76% (C) 20% (D) 0% (E) 98%
A versenyzők gyakran találkoznak szólásokkal, közmondásokkal a feladatok között, hiszen ezek az anyanyelvi műveltség szerves részei, évszázadok tapasztalatait hordozzák, és nem utolsósorban gazdagítják nyelvünket; persze csak abban az esetben, ha helyesen alkalmazzuk őket (4):
Jelöljétek meg a helytelen vagy pontatlan szólásmondásokat!
(A) úgy bánik el vele, mint a hímes tojással
(B) mint égből a villámcsapás
(C) ráönti a keresztvizet
(D) minden lében kanál
(E) borotvaélen egyensúlyoz
Megoldás: Valakivel bánni valahogy vagy elbánni nem ugyanazt jelenti, ha vigyázunk valakire, illetve óvatosan bánunk vele, akkor „úgy bánunk vele, mint a hímes tojással”; ha azonban ellátjuk a baját, akkor „elbánunk vele”. A villámcsapás az égből érkezik, úgyhogy ebben nem volna semmi különös, a váratlan bajra azonban azt mondjuk, hogy úgy ér „mint derült égből a villámcsapás”. A keresztvizet leszedni szokás arról, akire rábizonyítják a hibáit, a felelősségét. A kotnyeles, az orrát mindenbe beleütő emberre mondják, hogy „minden lében kanál”, a szólás tehát helyes. Aki kényes, veszélyes helyzetben van, két fél között lavíroz, egyensúlyoz, az „borotvaélen táncol”.
(A) 54% (B) 80% (C) 44% (D) 2% (E) 98%
Irodalmi kérdések
A törzsanyagot, az olvasottságot és a tágabb műveltséget mérik az irodalomra irányuló kérdések. Ezek az alapvető olvasmányokra, versekre, mesékre, mondákra esetleg népdalokra vonatkoznak, de előfordul olyan is, amelyik átfogóbb ismereteket kíván (5):
Történelmi népdalokból idézünk néhány sort tulajdonnevek nélkül. Jelöljétek meg a rájuk vonatkozó igaz állításokat!
„Híres … be van véve, „Most jó lenni katonának, „… … rézágyúja
… … a fővezére.” mert …-nak verbuválnak” fel van virágozva.”
(A) E dalok az 1848–49-es szabadságharchoz kapcsolódnak.
(B) A tulajdonnevek közül kettő földrajzi név.
(C) A hiányzó személynevek sorrendben: Bem apó, Kossuth, Gábor Áron.
(D) Az első dalban említett híres város: Kolozsvár.
(E) A „verbuválnak” szó jelentése: toboroznak.
Megoldás: Először is lássuk az idézeteket kiegészítve: „Híres Komárom be van véve, / Klapka György a fővezére.” „Most jó lenni katonának, / mert Kossuthnak verbuválnak...” „Gábor Áron rézágyúja fel van virágozva.” Látható, hogy e dalok mindegyike az 1848–49-es szabadságharchoz kapcsolódik. A tulajdonnevek közül csak egy földrajzi név van, és ez a Komárom. Bár a szabadságharcban óriási érdemeket szerzett, itt Bem apó neve nem szerepel, ahogy Kolozsvárt sem említik ezek a népdalok. A verbuvál valóban azt jelenti, hogy toboroz.
(A) 76% (B) 8% (C) 56% (D) 12% (E) 96%
A feladatot az ötödik évfolyam döntős feladatsorából idéztük 2015-ből. Ugyaninnen egy példa a népmondára (6):
A Mátyás király meg az öregember című népmondában a címszereplők furcsa kérdésekkel tréfálják meg az urakat. Azokat a kérdéseket jelöljétek meg, amelyeket a király valóban feltett az öregnek!
(A) Hány pénzért dolgozik?
(B) Hányat lép a veréb egy évben?
(C) Mennyi még a harminckettő?
(D) Jártak-e itt farkasok?
(E) Meg tudna-e fejni három bakkecskét?
Megoldás: Az első kérdés még csak érthető volt az urak számára: „Hány pénzért dolgozik?” Hanem a többi már kifogott rajtuk: A „Mennyi még a harminckettő?” kérdésre az öreg úgy válaszolt, hogy: „Az biz’ már csak tizenkettő.” És mindketten a fogak számát értették alatta. A „megfejt” három bakkecske pedig a három uraság volt, akikből – hogy kíváncsiságukat kielégíthessék – nem kis pénzt csikart ki a furfangos öregember.
(A) 48% (B) 32% (C) 100% (D) 0% (E) 64%
A 14. (kifejtős) feladat
Az első tizenhárom feleletválasztós feladat nyilvánvaló előnye a gyors javíthatóság, ám a feladatíró kezét meglehetősen megköti, hiszen a versenyzőknek egyetlen szót sem kell leírniuk megoldás gyanánt, ami egy nyelvi-irodalmi felmérésből feltűnően hiányozna. Ennek az ellensúlyozására szolgál a 14. feladat, amelyet a válaszlap A4-es üres felületén kell kisebb-nagyobb terjedelemben kifejteniük a csapatoknak.
A tizenkét évi munka tapasztalatai szerint minél szabadabb, kreatívabb szövegalkotásra vonatkozik a feladatkiírás, annál nehezebb objektív szempontokat találni a pontozásra. Ezért alakult ki az a gyakorlat, miszerint az első fordulóban, amikor is 116 különböző helyszínen (2015-es adat) megannyi alkalmi munkaközösség fáradozik a 14. válaszok gyors kijavításán, könnyebben pontozható feladatot adunk. Az egy helyszínen lebonyolított országos döntőn lehetőség van a pontozási, javítási útmutató közös megbeszélésére, illetve minden részletszempont egységesítésére, így ezek a feladatok még szabadabb, egyénibb megoldást tesznek lehetővé. Első fordulós, nyolcadikos példa 2016-ból (7):
Pótoljátok a magánhangzókat az alábbi rokon értelmű szópárokban!
. cs . ng . z . k – s . v . r . g zs . rt . l . d . k – zs . mb . l . d . k
c . v . d . s – p . rp . tv . r d . r . l . t . – b . z . k . d .
. sz . r . s – zs . b . r . s . br . nd – k . dk . p
. cs . r . l – sz . p . l m . rf . nd . r . z . k – t . n . d . k
Megoldás: A szópárok a következők:
ácsingózik – sóvárog zsörtölődik – zsémbelődik
civódás – perpatvar derűlátó – bizakodó
ószeres – zsibárus ábránd – ködkép
ócsárol – szapul morfondírozik – tűnődik
És végül a 2015-ös döntő kérdése a hetedik évfolyamon (8):
A Pilis hegységben járva számtalan különös hangzású, titokzatos földrajzi névvel találkozhat a kiránduló (Holdvilág-árok, Prédikálószék, Zsivány-sziklák stb.). Honnan származhatnak ezek a nevek? Az ismert eredetmondákhoz hasonlóan ezúttal ti írjátok meg az egyik ilyen hely, az Ördög-lyuk nevének történetét!
A kérdések nyelvi megformálásakor lehetőség szerint törekszünk egy olyan áttételes tartalom közvetítésére, amelyet a „burkolt pozitív üzenet” kifejezéssel lehetne illetni. Ez azt jelenti, hogy az egyes kitalált példamondatok, az idézett versek, szövegidézetek vagy a megírandó szövegek érzelmi, erkölcsi, hangulati tekintetben valamilyen pozitív többletet hordoznak.
Íme egy mondatalkotó, -összerakó feladat szavai (9): „költőket a ősszel az természet elalvó szépsége megihlette mindig”. Ebből (persze többféle szórendi változatban is) kirakható a következő: „A költőket mindig megihlette az ősszel elalvó természet szépsége.”
Még látványosabb ennek az elvnek az érvényesülése néhány szövegalkotási (14.) feladatban:
Gyűjtsetek össze minél több csodatévő tárgyat, eszközt a magyar népmesék világából, amelyek valamilyen módon segítik a népmesehősöket! Ezután közös megbeszéléssel válasszatok ki egyetlenegyet, amelyik megítélésetek szerint leginkább szolgálná az emberek javát! Fogalmazzátok meg röviden, hogyan vagy mire használnátok, és indokoljátok is a választásotokat!
Vagy:
Soroljatok föl minél több, de legalább négy olyan verset, amely az otthonról, a családi kötelékről vagy a szülőkről szól! Ezután egyet kiválasztva írjátok le, hogy mi a vers legfőbb üzenete vagy mondanivalója, és milyen érzelmi töltés, hangulat jellemzi!
3. kép
A diákok és a pedagógusok egyaránt büszkék a teljesítményükre
A Bolyai-csapatverseny pedagógusai a tanítás és nevelés számos területét szem előtt tartva állítják össze a feladatsorokat, illetve szervezik immár tizennegyedik éve a versenyt nemcsak országos szinten, hanem a székelyföldi Kovászna és Hargita megyék területén is. Sokszínű, változatos versenyünket szeretnénk a jövőben is eljuttatni a megmérettetést kedvelő, együttműködésre kész diákokhoz és felkészítőikhez.
(1) A Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny honlapja. http://www.bolyaiverseny.hu/magyar/ (2017. november 5.)
(2) Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny. A 2014/2015. tanévi verseny feladatai, megoldásai és eredményei. http://www.bolyaiverseny.hu/magyar/ (2017. június 5.)
(3) Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny. A 2014/2015. tanévi verseny feladatai, megoldásai és eredményei. http://www.bolyaiverseny.hu/magyar/ (2017. június 5.)
(4) Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny. A 2014/2015. tanévi verseny feladatai, megoldásai és eredményei. http://www.bolyaiverseny.hu/magyar/ (2017. június 5.)
(5) Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny. A 2015/2016. tanévi verseny feladatai, megoldásai és eredményei. http://www.bolyaiverseny.hu/magyar/ (2017. június5.)
(6) Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny. A 2015/2016. tanévi verseny feladatai, megoldásai és eredményei. http://www.bolyaiverseny.hu/magyar/ (2017. június 5.)
(7) Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny. A 2016/2017. tanévi verseny feladatai, megoldásai és eredményei. http://www.bolyaiverseny.hu/magyar/ (2017. június 5.)
(8) Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny. A 2015/2016. tanévi verseny feladatai, megoldásai és eredményei. http://www.bolyaiverseny.hu/magyar/ (2017. június 5.)
(9) Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny. A 2012. évi verseny feladatai, megoldásai és eredményei. http://www.bolyaiverseny.hu/magyar/ (2017. június 5.)
A cikk letölthető pdf-formátumban, oldalszámozással.