Naptár

2024. április 15–19..

Egyetemi Anyanyelvi Napok

2024. április 20..

Eötvös József Kárpát-medencei középiskolai szónokverseny

2024. április 24. – május 3..

A magyar nyelv hete

 

Tovább...

 

Nemzeti Kulturális Alap


Magyar Nyelvtudományi Társaság


Magyar Nyelvtudományi Társaság Magyartanári Tagozat


Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Szakmódszertani Központ


Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központ

Magyar Ágnes Zsófia

SAT: érettségi-felvételi – másképpen. Interjú Gordon Győri Jánossal

 

Amerikában a diákoknak is van beleszólása az érettségi követelményekbe

 

Az Egyesült Államokban a XX. század elején bevezetett, a felsőoktatási felvételi eljárásokban alkalmazott SAT és az ehhez hasonló ACT vizsgarendszert az elmúlt évtizedekben Európa több országa átvette. Hazánkban egyelőre még mindig monopolhelyzetben van a megújított, sok szempontból mégis hagyományosnak mondható érettségi-felvételi struktúra. Az USA több mint százéves „találmányáról”, az SAT és az ATC vizsgarendszerről, ezek sokoldalú gyakorlati alkalmazhatóságáról Gordon Győri Jánost, az ELTE egyetemi docensét, a Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola vezetőtanárát kérdeztük.

– Mit takar az SAT rövidítés, és mi hívta életre ezt a rendszert?

– Az SAT mozaikszó, amelynek az idők során többször is megváltoztatták a feloldását: a Scholastic Aptitude Test, a Scholastic Assessment Test, de az SAT Reasoning Test megnevezésnek is nagyon hasonló a jelentése, hiszen a tanulók iskolai alkalmasságát, rátermettségét méri immár 108 éve a felsőoktatási felvételi eljárás nem kötelező részeként. Figyelembe veszi azt a fontos tényezőt, hogy a gyerekek sokáig csak általános ismereteket szereznek az iskolában. Az SAT-rendszer létrejöttében a társadalmi háttér, az erős mobilitás domináns volt, hiszen Amerikában évente egy-másfél millió bevándorlóval kell számolni, és ez szinte lehetetlenné teszi a kulturálisan erősen kötött tartalmú oktatást és teljesítménymérést, pontosabban ennek kizárólagosságát. A jelentős tanszabadság, a 13 ezernél is több oktatási körzet, amelynek mindegyike más és más oktatási alapelveket és gyakorlatot követ, ugyancsak indokolttá tette egy olyan, a felsőfokú intézmények felvételi eljárásának a részeként alkalmazható vizsgarendszer megalkotását, amely nagyrészt kiküszöböli a műveltségbeli és egyéb különbségeket.

– Miből áll az SAT vizsga, és milyen iskolákba jogosít továbbtanulásra?

– Az SAT egyik legfontosabb vonása, hogy évente több alkalommal is teljesíthető, ám szemben a magyar érettségi szisztémával, nem áll felette állami „monopólium”, amely egységesített felvételi rendszerben követeli meg a diákok felsőoktatásra való érettségének mérését. Az SAT-t ugyanis annak idején egy vállalkozásszerűen működő egyetemközi intézmény hozta létre, nem pedig az állam, a szövetségi kormány (amelynek egyébként 1970-ig még csak olyasféle szervezete sem volt, amelyet az európai oktatási minisztériumoknak lehetne megfeleltetni). Nincs előírva az sem, hogy valamennyi felsőoktatási intézménybe jelentkező tanulónak rendelkeznie kell – adott számú – SAT vizsgával. Így az egyetemek, főiskolák egyéni döntésén múlik, hogy kérik-e az SAT-k eredményét, s ha igen, hogyan: az eddig teljesített vizsgák átlageredményeit vagy csak a legjobb teljesítményt számítják-e be. A tapasztalat azt mutatja, hogy a legakadémikusabb egyetemek és főiskolák a sorozatos SAT-k együttes eredményét kérik.

– Mivel az SAT csak egy része a felsőoktatási felvételinek, milyen egyéb részelemei vannak a hivatalos továbbtanulási eljárásnak az Egyesült Államokban?

– Az SAT vizsga mellett az egyetemek, főiskolák számos más, a diák rátermettségét mérő eszközzel válogatják ki leendő hallgatóikat. A tipikus felvételi kritériumok között van az önéletrajz, a motivációs levél, a középiskolai eredmények átlaga, az oktatói ajánlás(ok) és a szociális elkötelezettség is. Van olyan felsőoktatási intézmény, amely például az itt felsorolt valamennyi dokumentumot igényli a felvételi döntéshez, és van, amelyik csak egyet-kettőt kér ezek vagy más hasonló lehetőségek közül.

– Milyen részei vannak az SAT vizsgának?

– Fontos megkülönbözetni az SAT-I. és az SAT-II. vizsgát. Míg az előbbi a kognitív képességek nyelvi és matematikai szempontú mérésére szolgál, addig ez utóbbi kifejezetten a tantárgyi mérést célozza meg, ezért sokkal inkább ismeretközpontú, mint a másik vizsga. Az SAT-I. három részből áll: matematika, írás és kritikai olvasás – persze, mindezt kiegészíthetik egyéb altesztek. Összesen 3 x 800, azaz 2400 pont érhető el ezen a vizsgán, s ehhez jöhetnek még az esetleges altesztpontok.

– Milyen feladattípusok találhatók a vizsga tantárgyi felmérő részében? Mennyi idő áll a diákok rendelkezésére, hogy megoldják azokat?

Mivel az anyanyelvi készségek kapnak nagyobb hangsúlyt, az azt mérő feladattípusokra összesen 130 percük van a diákoknak, míg a matematikai tesztet 60 perc alatt kell megoldaniuk. Az írásvizsga két részre bontható: egy feleletválasztós tesztre (70%) és egy esszéírásra (30%). Utóbbinál nagyon fontos kritérium, hogy a tanárok nem vehetik figyelembe a diákok iskolai képzettségének minőségét, amely a lakókörzeti iskolázás elterjedtsége miatt sokszor inkább a tanulók szociális helyzetével függ össze, semmint az intellektuális képességeikkel, így bármilyen lexikális tévedéssel megírt esszére kaphatnak a diákok maximumpontot: a lényeg az, hogy az esszé mint szöveg minél tökéletesebb legyen. Ezt nagyon jól megtanítják az amerikai középiskolákban. A feleletválasztás főként hibaazonosításból, mondatok és bekezdések kiegészítéséből áll. A kritikus olvasás egy 2 x 25 és egy 20 perces feladatsort tartalmaz. Ez a szókincset, a szóértést, valamint a szövegértelmezést méri: társadalomtudományi, természettudományi, humán tudományos dokumentumok vagy személyes narratívák alapján.

– Milyen nehézségek merültek fel eddig az SAT-rendszerre vonatkozóan?

– Nagyon fontos, hogy ennek a vizsgatípusnak is piacorientáltnak kell lennie, pontosabban: ez maga piaci termék. Ha az egyetemek nem találnák megfelelőnek, akkor egy idő után nem lenne rá szükség, s egy másik vizsgarendszert dolgoztatnának ki vagy vásárolnának meg a mára már hatalmas és roppant kompetitív amerikai vizsgaeszköz-előállító iparban. Persze az egyetemek ma is választhatják az egyik konkurens vizsgarendszert, az ACT-t. Míg az ACT használata elsősorban a hagyománykövetőbb államokban, a kontinens belső részein jellemzőbb, addig az SAT-t a két partvidéken részesítik előnyben. Vannak olyan intézmények is, ahová a továbbtanuláshoz nem szükséges ilyen jellegű felvételi vizsgát tenni, ilyenek a Liberal Art College-ok, amelyek általában sem az SAT, sem az ACT letételét nem követelik meg a hozzájuk jelentkező középiskolásoktól. Az SAT vagy az ACT vizsga teljesítése egyébként a diákoknak pénzbe kerül; ez az összeg ma 50 dollár alkalmanként.

– Milyen kritikák érték és érik manapság az SAT-t?

– A legfőbb kritika az esszéírási feladattípust érte, hiszen – bár két független elemző olvassa és pontozza – értékelésükbe óhatatlanul belejátszik a szubjektivitás. Magát a tesztelést mint vizsgamódszert is kritizálják; a világon szinte sehol sem szeretik ezt a mérési módszert, mégis használják, mert könnyen egységesíthető, fel lehet rá készülni, és a javításkor is csak bizonyos kérdés- vagy feladattípusok esetében merül fel a szubjektivitás lehetősége. A nyelvi teszteknél kritikaként merült fel a nem amerikai anyanyelvűek hátránya, hiszen sok az ázsiai diák, akiknek nehezebb azt a szintet produkálni, amelyet az Egyesült Államokban született társaiknak.

– Milyen nemzetközi sikerekkel büszkélkedhet az amerikai vizsgarendszer, és hazánkban várható-e a bevezetése?

– Az elmúlt évtizedekben a világ több országában átvették ezt az érettségi-felvételi módszert, persze a saját nemzeti sajátosságaikra szabva. Izrael és Svédország is jó példa erre. Minthogy ez a rendszer nagyon nagy választási lehetőséget kínál mind a felsőoktatási intézményeknek, mind pedig a továbbtanulni szándékozó tanulóknak, várható a nemzetközi továbbterjedése. Noha az elmúlt években a magyar érettségi-felvételi rendszer igazi paradigmaváltáson ment keresztül, központi állami szervként továbbra is az Oktatási Minisztérium határozza meg a követelményeket, illetve a középszintű szóbeli kivételével magukat a feladatokat is; így arra a fajta flexibilitásra, amelyet az amerikai felsőoktatási felvételi vizsgastruktúra képvisel, még – minden bizonnyal – sok évig várnunk kell.

 

A cikkhez kapcsolódó PowerPoint bemutatót itt lehet letölteni.

 

 


Az írás szerzőjéről

 

Vissza az oldal tetejére

Vissza a 2009. 1. szám tartalomjegyzékéhez

Oldaltérkép                     Szerzőink figyelmébe                     © Magyar Nyelvtudományi Társaság, 2008–